اخبارجهانعراق

با حکم دادگاه عراق، همسر ابوبکر البغدادی به اعدام محکوم شد

دادگاه جنایی عراق حکم اعدام همسر ابوبکر بغدادی را به جرم همکاری با گروه‌ سنی های تندروی داعش و بازداشت زنان ایزدی در خانه‌اش صادر کرد.

دستگاه قضائی عراق اعلام کرد همسر ابوبکر بغدادی، رهبر پیشین گروه سنی های تندروی داعش را به اعدام محکوم کرده است.

پنج سال پس از بازداشت اسماء فوزی محمد الکبیسی در ترکیه و انتقال او به عراق، روز چهارشنبه دهم جولای (بیستم تیر) حکم اعدام همسر ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق گروه سنی های تندروی داعش، به اتهام همکاری با این گروه صادر شد.

دستگاه قضائی عراق تایید کرده که این زن اکنون در بازداشت دولت عراق است.

اسماء فوزی محمد الکبیسی ۴۸ ساله ملقب به ام حذیفه، اولین همسر ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش است.

او در سال ۱۹۷۶ در خانواده‌ای عراقی به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۹ با بغدادی ازدواج کرد، سال ۲۰۱۲ با رهبر داعش در حومه ادلب سوریه و سپس در سال ۲۰۱۴ در شهر رقه سوریه زندگی می‌کرد که که آن زمان پایگاه اصلی داعش در سوریه بود.

همسر ابوبکر بغدادی در دادگاه متهم شد که در ربودن زنان ایزدی و بازداشت آنها در خانه با گروه سنی های تندروی داعش همکاری کرده است.

اسماء الکبیسی خودش را قربانی داعش معرفی کرده و اتهامات خود مبنی بر دست داشتن در فعالیت‌های این گروه را رد می‌کند.

او در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی ادعا کرد که سعی داشت از شوهرش بگریزد و هرگونه مشارکت در وحشی‌گری‌های داعش را تکذیب کرد. با این حال ایزدی‌ها علیه او به اتهام مشارکت در ربودن و به بردگی گرفتن دختران ایزدی شکایت کرده و خواستار صدور حکم اعدام برای او شدند. یکی از دختران ایزدی که خواهرش از سوی داعش به اسارت گرفته شده بود، در مصاحبه‌ای رسانه‌ای تاکید کرد که «همسر بغدادی مسئول همه‌چیز بود.»

او تاکید کرد که «زنان ایزدی، هم برای خدمت به او دزدیده می‌شدند و هم برای خدمت به شوهرش.» این زن ایزدی با تاکید بر این که شهادت قربانیان دیگر که به خانه‌هایشان بازگشته‌اند نیز مشابه داستان خواهر او است، گفت که «همسر ابوبکر بغدادی مانند او جنایتکار است.»

ابوبکر بغدادی با نام اصلی ابراهیم عواد بدری قریشی، رهبر خودخوانده گروه داعش، مناطقی را در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان تصرف کرد.

بسیاری از سنی های تندرو در سراسر دنیا با او پیمان بستند و در پی آن هزاران نفر از غیرنظامیان به ویژه شیعیان به دست این گروه کشته شدند.

در اکتبر ۲۰۱۹، آمریکا از کشته شدن ابوبکر بغدادی در یک حمله شبانه با پهپاد در شمال غرب سوریه خبر داد و اعلام کرد که در آن عملیات رهبر گروه سنی های تندروی داعش به همراه چند تن از همسران و نزدیکانش کشته شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا