اخبارجهانعربستان سعودی

ادامه تشدید اختناق و سرکوب های فراملی توسط مقام های امنیتی سعودی

علی رغم ادعای اصلاحات در عربستان سعودی سرکوب مخالفان به شکل های مختلف در عربستان به اتهام های غیرواقعی هم چنان ادامه دارد.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که دادگاهی در عربستان یک مرد را به اتهام فعالیت های مسالمت آمیز در شبکه های اجتماعی به 20 سال زندان محکوم کرده است.

این محکومیت آخرین نمونه از سرکوب های فراملی عربستان سعودی به دلیل فعالیت های یکی از اعضای خانواده که در خارج از کشور به سر می برد می باشد و حکایت از سرکوب روزافزون آزادی بیان و سایر حقوق اساسی در عربستان سعودی دارد.

در 29 مه 2024، دادگاه مبارزه با تروریسم عربستان سعودی، اسعد الغامدی معلم سعودی 47 ساله را به دلیل فعالیت مسالمت آمیز در فضای مجازی با چندین اتهام کیفری مواجه ساخت.

او برادر محمد الغامدی، معلم بازنشسته عربستانی است که در ژوئیه 2023 تنها بر اساس پست هایش در توییتر شناخته می شد به اعدام محکوم شد.

سعید بن ناصر الغامدی، برادر سوم هم محقق مشهور اسلامی و منتقد دولت سعودی است که در تبعید در بریتانیا زندگی می کند.

مقامات سعودی اغلب از اعضای خانواده منتقدان و مخالفان خارج از کشور انتقام می گیرند تا آنها را وادار به بازگشت به کشور کنند.

یک پژوهشگر عربستان سعودی در دیده بان حقوق بشر، گفت: دادگاه های سعودی برای شهروندان عادی به دلیل فعالیت مسالمت آمیز در فضای مجازی، چندین دهه محکومیت صادر می کنند، و دولت همچنین باید از مجازات اعضای خانواده منتقدان مقیم خارج کشور دست بردارد.

اسناد دادگاه بررسی شده توسط دیده بان حقوق بشر نشان می دهد که مقامات امنیتی اسعد الغامدی را به اتهامات مندرج در مواد 30، 34، 43 و 44 قانون ضد تروریسم عربستان سعودی متهم کرده اند، همان موادی که در ژوئیه 2023 برای محکومیت برادرش محمد الغامدی به اعدام از آن استفاده شد.

این اسناد نشان می‌دهد که اسعد الغامدی به مواردی چون «به چالش کشیدن دین و عدالت پادشاه و ولیعهد» و «نشر اخبار و شایعات کذب و مخرب» متهم شده است.

در این اسناد آمده است که الغامدی «به دلیل انتشار پست‌هایی که به امنیت کشور در وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) آسیب می‌زند، بازداشت شده است.

منابع آگاه به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که توییت‌هایی که به عنوان مدرک علیه وی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پروژه‌های مربوط به چشم‌انداز 2030، برنامه محمد بن سلمان ولیعهد برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور و همچنین تغییرات اخیر در دولت عربستان را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

این اسناد به پست‌های الغامدی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان مدرکی علیه وی اشاره می‌کنند و حداکثر مجازات را برای او درخواست کرده اند.

در اسناد دادگاه آمده است که دادستانی همچنین از مقامات خواسته است که دستگاه تلفن همراه الغامدی را مصادره و حساب X او را ببندند.

مقامات سعودی اولین جلسه محاکمه وی را در 7 سپتامبر 2023 در ریاض برگزار کردند و تنها پس از آن به او از اتهامات وارده به وی اطلاع دادند.

دادگاه در اواخر ماه آگوست برای او یک وکیل تعیین کرد اما وکیل، از ارائه هرگونه اسناد دادگاه به او یا خانواده اش خودداری کرد.

این وکیل تنها در طول جلسات محاکمه با الغامدی در دادگاه ملاقات کرد و هرگز برای ملاقات با او در خارج از جلسات دادگاه به جده سفر نکرد.

دیده بان حقوق بشر بارها از سوء استفاده های گسترده در سیستم کیفری عربستان سعودی، از جمله مدت طولانی بازداشت بدون اتهام یا محاکمه، ممانعت از مساعدت های حقوقی، و تکیه دادگاه ها به اعترافات همراه به شکنجه به عنوان تنها مبنای محکومیت انتقاد کرده است.

نقض حقوق متهمان در عربستان سعودی به قدری اساسی و سیستماتیک است که به سختی می توان نظام عدالت کیفری عربستان سعودی را با سیستمی مبتنی بر اصول اساسی حاکمیت قانون و استانداردهای بین المللی حقوق بشر و آموزه های دینی منطبق دانست.

تحلیلگران امور عربستان سعودی معتقدند که مقامات سعودی هر مخالفی را سرکوب می کنند و باید با رایزنی های جدی در سطح بین المللی متحدان عربستان سعودی را قانع نمود تا این احکام را محکوم کنند و از دولت سعودی بخواهند که زندانیان را آزاد کند و به اقدامات سرکوبگرانه خود پایان دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا