اخبارجهان

بیش از نیمی از جمعیت جهان تحت تأثیر آب و هوای شدید تابستانی قرار دارند

با تشدید تغییرات آب و هوایی جهانی، رویدادهای فراوان آب و هوایی در سراسر جهان به طور فزاینده ای در حال رخ دادن هستند.

در ماه ژوئن و اوایل ژوئیه سال جاری، پدیده های مختلف آب و هوایی و امواج گرما در سراسر جهان بر اکوسیستم های طبیعی و بیش از نیمی از جمعیت جهان تأثیر گذاشت.

بین 16 تا 24 ژوئن، حدود پنج میلیارد نفر یعنی بیش از 60 درصد جمعیت جهان گرمای شدید را تجربه کردند.

نگرانی در مورد آتش سوزی جنگلی، خشکسالی و اختلال در تامین برق و آب، که می تواند منجر به خسارات اقتصادی قابل توجه و آسیب های زیست محیطی شود، نیز این روزها بارها شنیده می شود.

همزمان، بارندگی شدید و سیل چندین منطقه را در سراسر جهان ویران کرد و میلیون ها نفر را آواره و صدها منطقه را تحت تاثیر قرار داده و باعث رنج بی‌شمار ساکنان آن مناطق شد.

طوفان بریل، طوفان استوایی با عمر طولانی فعال در خلیج مکزیک، جامائیکا، مکزیک و سایر کشورها را در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه تحت تاثیر قرار داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته هشدار داد که دولت ها و جامعه بین المللی باید اقدامات پیشگیرانه تری برای مقابله با آب و هوای شدید جهانی انجام دهند.

در 5 ژوئن، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک سخنرانی ویدئویی به مناسبت روز جهانی محیط زیست نسبت به “جهنم آب و هوایی” هشدار داد.

او در ادامه گفت: ما باید فوراً اقدامات بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهیم، در غیر این صورت با هزینه‌های اقتصادی فزاینده‌ای، زندگی میلیون‌ها نفر تحت تأثیر آب و هوای شدید و آسیب‌های گسترده به محیط‌زیست و تنوع زیستی مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا