اخبارجهان

ادامه درگیری‌ها در غزه؛ لبنان قربانی منازعات منطقه

اگر چه از هفتم اکتبر با راه افتادن جنگ میان اسرائیل و حماس، بیشتر از همه نوار غزه و اسرائیل به صورت مستقیم درگیر این نبرد ویرانگر هستند اما کشورهای دیگری هم تحت تاثیر آن در فرآیند نبردهای آن مداخله داشته اند.

هم‌زمان با ادامه عملیات نظامی اسرائیل در غزه، آتش درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل شعله‌ورتر شده.

عربستان، آلمان، کویت، هلند و کانادا از شهروندان خود خواسته اند لبنان را ترک کنند و از سفر به این کشور خودداری نمایند.

در طول بیش از ۹ ماه گذشته و با وجود ویرانی گسترده نوار غزه، کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر، نه تنها درگیری‌ها همچنان ادامه دارد بلکه حزب الله لبنان جنگ حمایتی از حماس را ادامه می‌دهد؛ بدون توجه به اینکه ساکنان جنوب لبنان چه فاجعه‌ای را متحمل خواهند شد.

در لبنان، حزب‌الله ابتکار فرانسه را برای حل بحران لبنان نادیده گرفت و با خودداری از پاسخگویی به تلاش‌های کاخ سفید، آموس هوخشتاین، مشاور ارشد و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور لبنان را با نتایجی منفی و ناامیدکننده‌ به واشینگتن بازگرداند.

دولت لبنان با تسلیم شدن در برابر خواسته‌های حزب‌الله، بدون اینکه قادر باشد کوچک‌ترین تصمیمی برای نجات کشور اتخاذ کند، همچنان نظاره‌گر صحنه فروپاشی لبنان است. سکوت رهبران سیاسی لبنان در برابر حزب‌الله نشان می‌دهد که قدرت واقعی لبنان در دست حزب‌الله است، نه در دست دولت لبنان.

دولت نتانیاهو نیز که با چالش‌های متعددی روبرو است، ادامه جنگ را در زمینه‌های مختلف به سود خود می‌داند، هدف تل‌آویو از ادامه جنگ، دستیابی به «بازدارندگی بلندمدت»، مشابه آرامشی که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۲۳ در جنوب لبنان تجربه کرد، نیست، بلکه اسرائیل به دنبال «بازدارندگی دائمی» است که از تکرار عملیات نظامی مانند آنچه در هفتم اکتبر گذشته در مرزهای جنوبی اسرائيل اتفاق افتاد، در جنوب لبنان جلوگیری کند.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حمله هفتم اکتبر که نقطه عطفی در درگیری‌های منطقه بود، بیش از هزار و ۲۰۰ نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند کشته شده و ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

طبق آمارهای وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، در حملات اسرائیل از آن روز تاکنون حدود ۳۸ هزار فلسطینی کشته شده و بخش اعظم ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در این باریکه نابود شده‌اند.

حالا بیش از صد نفر از خانواده قربانیان حمله حماس به اسرائیل از حکومت‌های ایران، سوریه و کره شمالی به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده و دست کم چهار میلیارد دلار غرامت درخواست کردند.

این شکایت که روز دوشنبه ۱۱ تیر از سوی اتحادیه ضد افترا به دادگاه فدرال شهر واشینگتن تسلیم شد، بزرگترین درخواست غرامت‌خواهی علیه کشورهای خارجی در ارتباط با حمله حماس و اولین موردی است که از سوی یک سازمان یهودی حمایت می‌شود.

در این شکایت سه حکومت خارجی به ارسال کمک مالی و نظامی به حماس متهم شده‌اند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا