آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

ثبت منار جام افغانستان در فهرست میراث‌ های فرهنگی جهان اسلام

اخبار رسیده از کابل پایتخت افغانستان حاکی از آن است که منار جام افغانستان در فهرست میراث‌ های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار اطلاعیه ‌ای اعلام کرد: «منار جام» که در ولايت كوهستانی غور در مركز افغانستان واقع شده و از مهم‌ترین مناطق دیدنی به شمار می‌رود، در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شده است.

منار جام افغانستان

براساس این اطلاعیه، کمیته میراثهای فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام موسوم به «ایسیسکو» با پیشنهاد افغانستان مبنی بر ثبت منار جام باستانی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام موافقت کرده است.

منار جام ولایت غور که کهن ‌ترین منار خشتی جهان خوانده می‌شود از شاهکارهای معماری غوری‌ها بوده و در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین، (1153-1203 میلادی) از بزرگ ترین پادشاهان سلسله غوری، ساخته شده است.

این منار باستانی در سال 2002 میلادی در لیست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو درج شده است و یکی از بزرگ ترین آثار تاریخی در غرب افغانستان به شمار می رود.

منار جام، از معدود بناهای تاریخی افغانستان است که نماد خلاقیت هنری استثنایی و تسلط مهندسی سازه در آن زمان به شمار می ‌رود.

معماری و تزئینات آن از لحاظ تاریخی و هنری برجسته بوده و عناصر تحولات اولیه منطقه را به نحوی استثنایی در هم آمیخته و الگوی معماران بعدی شده است.

این اثر سر به فلک کشیده و زیبا، نمونه برجسته ای معماری و تزئینات دوره اسلامی در آسیای میانه است و نقش مهمی در گسترش بیشتر آنها تا هند دارد.

این بنای تاریخی اخیرا در محاصره برف، باران و شلیک گلوله نیروهای امنیتی در مقابله با سنی های تندروی طالبان قرار گرفته و سرازیر شدن سیلاب ‌های شدید در ولایت غور، منارجام را با خطر تخریب مواجه کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا