اخبارجهان

هشدار سازمان ملل در مورد کاهش توجه جهانی در اهتمام و پرداختن به پدیده فقر و گرسنگی

یک گزارش سازمان ملل در مورد کاهش توجه جهانی در اهتمام و پرداختن به پدیده فقر و گرسنگی هشدار داده است.

گزارش اخیر سازمان ملل بیانگر این واقعیت است که جهان هنوز از مسیر درست برای دستیابی به بسیاری از اهداف توسعه پایدار مورد توافق در سال ۲۰۱۵، مانند رسیدگی به فقر و گرسنگی، به دلایلی از جمله کمبود بودجه، تنش‌های ژئوپلیتیکی و همه‌گیری کرونا فاصله دارد.

گزارش سالانه توسعه پایدار که توسط سازمان ملل تهیه شده است، عملکرد ۱۹۳ کشور عضو را در اجرای ۱۷ هدف توسعه پایدار، که شامل بهبود دسترسی به آموزش و خدمات مراقبت‌های بهداشتی، تامین انرژی پاک و حفاظت از تنوع زیستی نیز می‌شود را رتبه بندی می‌کند.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که هیچ یک از ۱۷ هدف تعیین شده در مسیر دستیابی به توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰ مورد توجه قرار نگرفته، چرا اکثر اهداف پیشرفت محدودی را نشان می‌دهند.

همچنین در این گزارش از کشورها خواسته شده تا به کمبودهای مزمن بودجه رسیدگی کنند و همچنین خود سیستم سازمان ملل را مدرن کنند.

گیوم لافورتون، معاون شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل و نویسنده اصلی این گزارش در این رابطه گفت: آنچه که این گزارش بیان می‌کند این است که حتی قبل از شیوع همه‌گیری، پیشرفت بسیار کند بوده و بحران‌های دیگر، از جمله با شروع درگیری‌های مسلحانه، وضعیت تغییر یافته است.

این گزارش مقابله با گرسنگی، ایجاد شهرهای پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در خشکی و آب را به عنوان آسیب‌پذیری‌های خاص شناسایی کرده است.

در این گزارش تاکید شده که اهداف سیاسی مانند آزادی مطبوعات شاهد کاهش پیشرفت بوده است.

در این گزارش هم چنین آمده است که فنلاند، سوئد و دانمارک در صدر فهرست کشورها قرار گرفتند و چین نیز پیشرفت سریع‌تری نسبت به سطح متوسط جهانی ​​داشته، اما فقیرترین کشورهای جهان، پیشرفت چندانی ندارند.

در این گزارش کشورها از نظر آمادگی برای همکاری جهانی از طریق نهادهای سازمان ملل متحد ارزیابی شده و از این نظر ایالات متحده در رتبه آخر قرار دارد.

لافورتون تاکید کرد: “اکثریت قریب به اتفاق کشورها از همکاری در این زمینه حمایت می‌کنند، اما تعدادی از قدرت‌های بزرگ هستند که طبق قوانین توافق شده بازی نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا