اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: آنچه که در قرآن کریم تحت عنوان امام مبین آمده، مراد از آن ۱۴  معصوم علیهم السلام هستند که هم چنین از ایشان به عنوان مظهر اسماء الهی یاد شده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز یکشنبه نهم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با جایگاه و علم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: بر اساس منابع معتبر ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از مقام عصمت کبری برخوردارند ، و  فضایل و کمالات ایشان، همانند فضایل دیگر معصومین علیهم السلام است ، و برای تولدشان به خاتم پیامبران ، رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین بشارت داده شد: « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ : ما برای تو خیر فراوان عطا کردیم».

معظم له در ادامه با اشاره به این که آنچه که در قرآن تحت عنوان امام مبین آمده، مراد از آن ۱۴  معصوم علیهم السلام هستند که هم چنین از ایشان به عنوان مظهر اسماء الهی یاد شده، فرمودند : البته علم ۱۴ معصوم علیهم السلام ، علمی متفاوت است ، و علم هیچ کس در دنیا ، همانند علم ایشان نمی شود ، اما قدری از علم خاص مربوط به معصومین علیهم السلام ، به حضرت زینب و حضرت عباس سلام الله علیهما رسیده است ، اما طبعا در حد ۱۴ معصوم علیهم السلام نبوده است.

ایشان با تاکید بر اینکه عصمت کبری فقط شامل ۱۴ معصوم علیهم السلام می شود ، فرمودند : حضرت زینب سلام لله علیها ، معصومه به عصمت کبری نبوده اند ، چرا که عصمت در ۱۴ معصوم علیهم السلام منحصر است ، اما مراتبی از عصمت صغری بدون شک در ایشان وجود داشته است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با جایگاه و مرتبت معصومین علیهم السلام فرمودند: ۱۴ معصوم علیهم السلام ، در همه چیز با یکدیگر یکسان هستند ، مگر در دو چیز ، اول نبوت که خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است ، و اگر چه جبرئیل بر حضرت زهرا سلام الله علیها نازل می شد ، و بر امیرالمومنین صلوات الله علیه هم نازل می شد ، و بر امام حسن عسکری علیه السلام هم نازل می شد ، اما نزول او ، به عنوان وحی و نبوت بر ایشان نبوده ، لذا نبوت خاص پیامبر اکرم بوده ، و ۱۳ معصوم دیگر ، نبوت ندارند.

معظم له در رابطه با تفاوت دوم معصومین علیهم السلام فرمودند : فرق دوم این بزرگواران ، درجات ایشان است ، که پیامبر اکرم از ۱۳ معصوم دیگر ، افضل هستند ، و امیرالمومنین از ۱۲ معصوم دیگر افضل هستند ، و حضرت زهرا از ۱۱ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسن مجتبی از ۱۰ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسین هم از ۹ معصوم دیگر افضل هستند و هکذا ، در روایت آمده که امام زمان سلام الله علیه از ۸ پدر خود ، افضل هستند ، لذا فرق میان معصومین علیهم السلام ، فقط در این دو جهت است.

ایشان در رابطه با تعبیر عالمه ی غیرمعلمه در مورد حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : معنای عالمه ی غیرمعلمه این است که علم حضرت زینب سلام الله علیها ، علم استثنایی بوده ، و همانند علم متعارفی که دیگران ، از کودکی از معلم فرا می گیرند ، نبوده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : البته علم ۱۴ معصوم علیهم السلام ، علمی متفاوت است ، و علم هیچ کس در دنیا ، همانند علم ایشان نمی شود ، اما قدری از علم خاص مربوط به معصومین علیهم السلام ، به حضرت زینب و حضرت عباس سلام الله علیهما رسیده است ، اما طبعا در حد ۱۴ معصوم علیهم السلام نبوده است.

معظم له با تاکید بر اینکه عصمت کبری فقط شامل ۱۴ معصوم علیهم السلام می شود ، فرمودند : حضرت زینب سلام لله علیها ، معصومه به عصمت کبری نبوده اند ، چرا که عصمت در ۱۴ معصوم علیهم السلام منحصر است ، اما مراتبی از عصمت صغری بدون شک در ایشان وجود داشته است.

ایشان در رابطه با وجود ولایت تکوینی در حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : اگر چه حضرت زینب کبری دارای ولایت تکوینی بودند ، اما اینکه آن ولایت ، در حد ولایت مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده ، ظواهر و روایات متواتر ، حکایت از آن دارد که جلوه هایی از ولایت تکوینی ، ممکن است که در غیر معصومین نیز وجود داشته باشد ، و فردی چون حضرت زینب کبری بتواند بدان دست یابد ، کما اینکه در غیر از خاندان اهل بیت علیهم السلام هم برخی از افراد به ولایت تکوینی دست یافته اند ، که در رابطه با ابن فهد حلی هم مواردی ذکر شده که نزد او جلوه هایی از ولایت تکوینی ، وجود داشته است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با وجود مقام شفاعت در حضرت زینب کبری و حضرت عباس سلام الله علیهما  فرمودند : مقام شفاعت را حتی برخی از مومنین هم دارا می باشند ، و این مقام ، بدون شک از شئون حضرت زینب و حضرت عباس سلام الله علیهما می باشد.

معظم له در ادامه فرمودند : این که حضرت زینب کبری بتوانند در سن ۴ سالگی ، خطبه فدکیه را نقل کنند ، و ابن عباس ، وقتی آن خطبه را از حضرت زینب ، روایت کرده ، از ایشان با عنوان «عقیلتنا زینب» یاد می نماید ، و همه ی اینها نشان از آن دارد که حضرت زینب سلام الله علیها شخصیت استثنایی داشته اند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: شرح قاعده لاضرر، توضیحاتی در رابطه با علم خدا و علم معصومین علیهم السلام، توضیحی در رابطه با ادعیه ای که در روز عرفه از معصومین علیهم السلام رسیده، شرح مفهوم امام مبین، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.





اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا