آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

حضور بیش از یک و نیم میلیون مسلمان برای ادای مناسک حج در مکه مکرمه

شهر مکه مکرمه این روزها میزبان یک میلیون و پانصدهزار مسلمان از کشورهای مختلف جهان برای ادای مناسک حج است.

حاجیان مسلمان با آغاز این هفته به منظور ادای مناسک حج در مکه مکرمه حضور یافته اند.

حج امسال از روز جمعه ۲۵ خرداد آغاز می‌شود و تا چهارشنبه ۳۰ خرداد ادامه دارد.

انتظار می‌رود هزاران زائر خارجی دیگر تا دو روز آینده وارد عربستان سعودی شوند، علاوه بر این، صدها هزار زائر سعودی و خارجی مقیم این کشور هم به جمعیت حج‌گزاران می‌پیوندند.

مسئولان عربستان سعودی در این باره اعلام کردند که بیش از یک میلیون و پانصد هزار مسلمان از کشورهای مختلف جهان رهسپار سرزمین وحی شده‌اند.

مقام‌های عربستان سعودی تاکید کردند که انتظار می‌رود شمار حجاج در سال جاری از تعداد ثبت شده حجاج در سال ۲۰۲۳ که یک میلیون و هشتصد هزار نفر بودند، فراتر رفته و به آمار حجاج در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا نزدیک شود.

براساس آمار اعلام شده، تعداد مسلمانانی که در سال ۲۰۱۹ در مناسک حج شرکت کردند، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین در میان حاجیانی که امسال در سرزمین وحی حضور دارند، چهار هزار و ۲۰۰ فلسطینی دیده می‌شوند که در اوایل ماه جاری وارد مکه شده‌اند.

علاوه‌بر جمعیت حجاج که رکورد حج در سه سال گذشته را شکسته است، حج امسال برای زائران یک چالش است؛ چرا که در گرمای فراتر از ۴۵ درجه سانتیگراد برگزار می‌شود، بنابر آنچه پزشکان حاضر در حج نیز تا کنون گزارش کرده‌اند گرمازدگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها بین زائران بوده است.

شهر مکه شاهد تعداد زیادی از حجاج می باشد که برای در امان ماندن از تابش سوزان خورشید با خود چتر حمل می‌کنند.

مقام‌های سعودی گفته‌اند بیش از ۳۲ هزار کارمند بهداشت و درمان و هزاران آمبولانس برای درمان موارد گرمازدگی، کم‌آبی بدن و خستگی در منطقه منا در حالت آماده‌باش هستند.

سفر حج یک مراسم پرهزینه است، اما حضور در آن برای بیشتر مسلمانان اهمیت دارد، حتی اگر درگیر جنگ، فقر یا اشغال و محاصره باشند.

در حج امسال گروهی از حجاج، هفته گذشته غزه را ترک کرده اند، در همین حال، زائرانی از شمال غرب سوریه و از گذرگاه‌های مرزی با ترکیه عبور کردند و یمنی‌ها سوار بر اولین پرواز مستقیم به عربستان سعودی، برای زیارت و انجام مناسک حج به عربستان آمده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا