آسیااخبارافغانستانجهان

۱۱ سازمان جهانی حقوق بشر: حقوق زنان و دختران افغانستان در نشست دوحه «قابل مذاکره» نیست

یازده سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند در سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها به میزبانی سازمان ملل در دوحه قطر در مورد افغانستان باید این پیام به طور هماهنگ به حکومت طالبان منعکس شود که حقوق زنان و دختران «قابل مذاکره»‌ نیست.

یازده سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای به سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهای عضو در مورد حقوق زنان در افغانستان نوشتند که در تعامل با حکومت طالبان در نشست دوحه حقوق زنان و دختران «قابل مذاکره»‌ نیست.

در این نامه همچنین آمده است که بعد از دومین نشست دوحه در فوریه ۲۰۲۴، حکومت طالبان آزار و نقض حقوق زنان و دختران را به نحو بی‌سابقه‌ای تشدید کرده است که کارشناسان بین‌المللی آن را «آپارتاید جنسیتی» می‌نامند.

این سازمان‌ها می‌گویند که با صدور ۹۷ فرمان محدودیت‌ برای زنان و دختران در افغانستان، حکومت طالبان پیوسته در اجرای این فرامین جدی‌تر شده است.

به گفته این نهادهای حقوق بشری، فضا برای زنان و دختران که خود باید در مورد زندگی‌شان تصمیم بگیرند «هر روز کوچکتر می‌شود» و در چنین شرایطی، رویکرد جامعه جهانی به افغانستان برای بازداشتن حکومت طالبان از سرکوب نظام‌مند حقوق زنان «ناکام مانده است».

همزمان فعالان زن افغانستان نیز بیانیه‌هایی در محکومیت «تفاهم و تعامل» در نشست پیش رو در دوحه قطر با حکومت طالبان منتشر کرده‌اند.

در روزهای اخیر توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، به کابل سفر کرد و با حکومت طالبان و شماری از نمایندگان کشورها دیدارهایی در مورد نشست دوحه داشت.

در همین حال، بخش‌ زنان سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود توصیه کرده است که دست کم ۳۰ درصد کمک‌های بین‌المللی به افغانستان به ارتقای برابری جنسیتی و حقوق زنان اختصاص داده شود و در تمام فعالیت‌های بشردوستانه در این کشور هم تمرکز ویژه‌ای روی حقوق زنان صورت بگیرد.

در این گزارش تاکید شده است که «اطمینان حاصل شود که زنان در تمام هئیت‌های بین‌المللی که با حکومت طالبان ملاقات می‌کنند حضور داشته باشند تا نقش زنان در رهبری به آنها نشان داده شوند.»

در دومین نشست دوحه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان ویژه ۲۵ کشور و سازمان منطقه‌ای و جهانی در امور افغانستان را برای دو روز در دوحه پایتخت قطر گردهم آورد.

حکومت طالبان باوجود دعوت به نشست دوحه به‌خاطر پذیرفته نشدن پیش‌شرط‌هایش در آن نشست شرکت نکرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا