آسیااخبارافغانستانجهان

سازمان ملل: بیش از ۹ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید ۲۳.۷ میلیون نفر از جمله ۹ میلیون و دویست کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) ناامنی غذایی، شرایط سیاسی، رویدادهای طبیعی و شیوع بیماری‌های واگیر را از عوامل فقر در افغانستان دانست.

این سازمان روز دوشنبه، ۲۱ خرداد، گزارش داد که پس از گذشته سه سال از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از نیمی از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در بخشی از گزارش اوچا آمده است: «تحمیل سیاست‌های محدودکننده از سوی مقام‌های طالبان در مورد حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران، مانع دسترسی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه، خدمات و مشارکت آنان شده است.

اوچا می‌گوید بیش از ۱۲ میلیون نفر در افغانستان در ناامنی غذایی، ۴۸ درصد جمعیت در زیر خط فقر و ۳ میلیون و چهارصد هزار در نفر در فاصله یک کیلومتری مهمات انفجاری زندگی می‌کنند.

در گزارش این سازمان آمده است که در شش ماه اول سال جاری میلادی تنها ۲۰.۱ درصد از ۶۱۳ میلیون دلار مورد نیاز برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را دریافت کرده‌اند.

اوچا هم چنین می‌گوید اگر بودجه مورد نیاز به موقع ارائه نشود بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال و ۷۰۰ هزار زن باردار و شیرده در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار خواهند داشت.

اوچا با اشاره به ممنوعیت آموزش میلیون‌ها دختر در افغانستان از سوی طالبان گفت: «۳۰۰ هزار کودکی که در حال حاضر در کلاس های درسی، آموزش می‌بینند از دسترسی به آموزش‌های ابتدایی محروم و در معرض خطر بی‌سوادی، ازدواج زودهنگام و خشونت مبتنی بر جنسیت قرار خواهند گرفت.»

این نهاد تاکید کرده است که در صورت عدم دریافت بودجه مورد نیاز میلیون‌ها کودک با مشکل عدم دسترسی به آب آشامیدنی، نزدیک به دو میلیون نفر در معرض خطرات حفاظتی و ۴ میلیون و پانصدهزار نفر از حمایت‌های حقوقی، روانی و اجتماعی محروم خواهند شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا