آسیااخبارجهان

مودی نخست وزیر هند برای سومین دوره تاریخی سوگند یاد کرد

نارندرا مودی در ۹ ژوئن ۲۰۲۴ در کاخ ریاست جمهوری در دهلی نو برای سومین بار به عنوان نخست وزیر هند سوگند یاد کرد.

نارندرا مودی اولین نخست وزیر هند است که از زمان استقلال این کشور و پس از نخست وزیری جواهر لعل نهرو، برای سومین دوره متوالی پیروز می‌شود.

او روز جمعه به طور رسمی به عنوان رهبر ائتلاف برنده هند انتخاب شد.

اگرچه ائتلاف حامی او هفته گذشته در انتخابات پیروز شد، اما BJP برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ اکثریت مطلق خود را از دست داد و برای تشکیل دولت به متحدان خود وابسته شد.

پس از چندین روز عدم اطمینان در مورد اینکه آیا شرکای ائتلاف از BJP حمایت خواهند کرد یا خیر، اما رهبران ائتلاف به اتفاق آرا روز جمعه از مودی به عنوان نامزد نخست وزیری خود حمایت کردند.

مراسم تحلیف وی عصر یکشنبه با حضور روسای جمهور و نخست وزیران چند کشور در کاخ ریاست جمهوری دهلی نو برگزار شد.

به نظر می‌رسد که طرح ویکسیت بهارات «Viksit Bharat» یا هند توسعه‌ یافته اولویت مودی است، چرا که او هدف اصلی خود را تبدیل هند به کشوری توسعه‌یافته ذکر نموده و اطمینان داده است که تا سال ۲۰۴۷ به این هدف دست خواهد یافت.

حزب بهاراتیا جاناتا توانست ۲۴۰ کرسی در انتخابات به دست آورد که ۳۲ کرسی برای به دست آوردن اکثریت لازم در مجلس سفلی ۵۴۳ عضوی پارلمان، فاصله داشت.

اگرچه بسیاری در مورد ثبات دولت ائتلافی جدید تردید دارند، اما برخی از تحلیلگران خوشبین هستند که دولت جدید مودی بتواند به دوره کامل خود ادامه دهد.

هم چنین برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که در دموکراسی‌های پارلمانی، یک سیستم ائتلافی کارآمدتر از اکثریت مطلق تک حزبی کار می‌کند.

مودی برای اداره دولت سوم خود باید سیاستمداری باشد که با خرد جمعی و گروهی کار کند و از تکروی و خودمحوری بپرهیزد، چیزی که تا به حال نبوده و او باید برخلاف غریزه خویش رفتار کند.

این وابستگی سبب می‌شود در صورتی که متحدان او احساس کنند که نادیده گرفته شده‌اند، دولت در معرض فروپاشی قرار گیرد. حزبی که زمانی قدرتمندترین حزب شناخته می‌شد اکنون برخلاف سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، به متحدانش متکی است.

مودی به‌دلیل به حاشیه راندن مسلمانان، که بزرگ‌ترین جمعیت اقلیت هند محسوب می‌شوند، آماج انتقاد است. دولت او با اتهام سرکوب مخالفان روبرو است و چهره‌های سرشناس اپوزیسیون به اتهام‌هایی که می‌گویند ساختگی است در زندان به سر می‌برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا