اخبارجهان

نتایج انتخابات هند، حزب حاکم اکثریت مطلق را از دست داد

حزب نارندرا مودی، نخست وزیر افراط گرای هندو، پس از شکست در کسب اکثریت مطلق، برای اولین بار از زمان رسیدن به قدرت در یک دهه پیش، در حال مذاکره با متحدان کلیدی برای تشکیل دولت است.

همزمان با اعلام نتایج انتخابات سراسری در این کشور، حزب «بهاراتیا جاناتا» به رهبری نارندرا مودی، در کسب یک پیروزی قاطع ناکام ماند و برای تشکیل دولت باید با متحدان خود ائتلاف کند.

قبل از آغاز شمارش آرا، مودی و بهاراتیا جاناتا امید داشتند اکثریت ۴۰۰ کرسی از ۵۴۳ کرسی مجلس سفلای این کشور را از آن خود کنند اما با آغاز شمارش آرا، مشخص شد که ائتلاف مخالفان، نتیجه‌ای بهتر از انتظارات را کسب می‌کنند.

طبق نتایج جدید، ائتلاف مودی با کسب حدود ۲۹۵ کرسی در صدر قرار دارد اما ائتلاف «حزب کنگره» به رهبری «راهول گاندی» موفق به کسب ۲۲۶ کرسی شده‌اند.

حزب یا ائتلافی که بتواند بیش از ۲۷۲ کرسی را در پارلمان به دست بیاورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد.

راهول گاندی هم با بیان اینکه رأی‌دهندگان، حزب مودی را «تنبیه» کردند، گفت این انتخابات نه تنها مبارزه‌ای علیه نخست‌وزیر بلکه «برای نجات قانون اساسی» است.

مودی امیدوار است برای سومین دوره متوالی پیروز انتخابات شود اما احزاب مخالف می‌گویند در صورت ماندن او در قدرت، هندی‌ها بسیاری از آزادی‌ها را از دست خواهند داد.

کاهش قابل‌ملاحظه کرسی‌های بهاراتیا جاناتا شاید به بیکاری، افزایش قیمت‌ها، نابرابری فزاینده و اصلاحات بحث‌برانگیز استخدام در ارتش، و سایر مسائل مرتبط باشد. کارزار سختگیرانه و تفرقه‌انگیز مودی، به‌ویژه در مورد مسلمانان، نیز ممکن است رای‌دهندگان در برخی مناطق را ناخشنود کرده باشد.

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که از درخشش نام مودی کاسته شده است. به بیان دیگر، او به اندازه‌ای که بسیاری از حامیانش تصور می‌کردند شکست‌ناپذیر نیست. این امر به اپوزیسیون امید تازه‌ای می‌بخشد.

اگر حزب بهاراتیا جاناتا دولت تشکیل دهد، به متحدانش وابسته خواهد بود و نیازمند اتخاذ رویکردی مشورتی‌تر خواهد بود.

این وابستگی سبب می‌شود در صورتی که متحدان احساس کنند نادیده گرفته شده‌اند، دولت در معرض فروپاشی قرار گیرد. حزبی که زمانی قدرتمندترین حزب شناخته می‌شد اکنون برخلاف سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، به متحدانش متکی است.

نتایج انتخابات به مخالفان به رهبری حزب کنگره که آماج انتقاد بود، جان تازه‌ای خواهد بخشید.

مودی به‌دلیل به حاشیه راندن مسلمانان، که بزرگ‌ترین جمعیت اقلیت هند محسوب می‌شوند، آماج انتقاد است. دولت او با اتهام سرکوب مخالفان روبرو است و چهره‌های سرشناس اپوزیسیون به اتهام‌هایی که می‌گویند ساختگی است در زندان به سر می‌برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا