اخبارافغانستانجهان

حقوق بشر سازمان ملل: طالبان فوراً مجازات بدنی را متوقف کنند

جرمی لارنس، سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به شلاق زدن ده‌ها نفر توسط طالبان در ولایت سرپل می‌گوید که این گروه باید فوراً مجازات بدنی شهروندان در افغانستان را متوقف کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چهارشنبه‌شب، ۱۶ خرداد، در بیانیه‌ای به نقل از جرمی لارنس سخنگوی این شورا نوشته است که طالبان در ولایت سرپل ۴۸ زن و ۱۵ مرد را به اتهام فرار از منزل و «جرایم اخلاقی» پیش از تکمیل دوره محکومیت‌شان در زندان، با حضور صدها نفر در ملاعام شلاق زده‌اند.

وی افزوده است: «تنبیه بدنی، نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر است، و افغانستان عضو کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.»

به گفته سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، زنانی که در ملاء عام به خاطر ارتکاب «جرایم اخلاقی» مجازات می‌شوند، پس از این مجازات های بدنی در معرض خطر افزایش خشونت از سوی خانواده و اجتماع خود قرار می‌گیرند.

این نهاد بین‌المللی همچنین از طالبان خواسته است تا حق دسترسی متهمان به دادگاه عادلانه و وکیل مدافع را فراهم کنند.

این در حالی است که پیشتر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز شلاق زدن افراد توسط طالبان در ولایت سرپل را محکوم کرده بود.

بنت روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس این اظهارات را بیان کرده است.

او خواستار متوقف شدن این گونه رفتارها از سوی طالبان شده است.

این اقدام طالبان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

پیش از این، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طالبان خواست که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند.

گفتنی است که طالبان روز سه‌شنبه هفته جاری ۵۲ نفر از جمله تعدادی از زنان را در ورزشگاه ولایت سرپل در ملاعام شلاق زدند.

طالبان نزدیک به سه سال گذشته ده‌ها شهروند را در ولایت‌های مختلف به اتهام‌های گوناگون در ملاء عام شلاق زده است، این گروه همچنین برخی از متهمان را اعدام کرده است.

نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل بارها از گروه طالبان خواسته است که مجازات اعدام و هرگونه مجازات بدنی را به صورت فوری متوقف کند، اما طالبان تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی اعتنایی نکرده است.

عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان اخیرا گفته است که طالبان جامعه را با قصاص و قطع عضو اصلاح می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا