آفریقااخبارجهان

سازمان ملل: سوء تغذیه کودکان در سودان «سطح اضطراری» است

سه ​​آژانس سازمان ملل روز پنجشنبه در مورد “وخامت قابل توجه” وضعیت تغذیه کودکان و مادران در سودان جنگ زده هشدار دادند و خواستار “اقدام فوری” شدند.

یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا گفتند که زندگی کودکان سودانی در خطر است و برای محافظت از یک نسل کامل در برابر سوء تغذیه، بیماری و مرگ به اقدام فوری نیاز است، و خصومت‌های مداوم باعث بدتر شدن عوامل سوءتغذیه کودکان می‌شود.

سودان بیش از یک سال است که میان دو گروه نظامی، ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان، حاکم نظامی سودان و نیروهای RSF به رهبری معاون سابق وی، محمد حمدان داگالو، درگیر جنگ است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، این درگیری باعث کشته شدن ده ها هزار نفر از جمله ۱۵ هزار نفر در شهر دارفور غربی شده، و نزدیک به نه میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

نهادهای بین المللی عدم دسترسی به غذا و مواد خوراکی، آب آشامیدنی سالم و بهداشت، و افزایش خطر ابتلا به بیماری از جمله چالش های بزرگ فراروی سلامت کودکان است.

سودان با خطر فزاینده قحطی ناشی از درگیری ها و نزاع‌های خونین مواجه است که پیامدهای فاجعه باری از جمله تلفات جانی، به ویژه در میان کودکان خردسال به همراه خواهد داشت.

این آژانس‌ها گفتند که این درگیری‌ها همچنین به شدت نسبت به مساله‌ی تحویل تجهیزات بشردوستانه تأثیر می‌گذارد و زنان و کودکان بی‌شماری را بدون دسترسی به غذای حیاتی و حمایت‌های تغذیه‌ای باقی می‌گذارد، در حالی که خشونت‌های رو به رشد، و رویه‌های بوروکراتیک، دسترسی به مناطق آسیب دیده درگیری را مختل می‌کند.

نهادهای بین المللی یاد شده سوءتغذیه کودکان در سودان را “در سطح اضطراری” ارزیابی می‌کنند.

در دارفور مرکزی، سوءتغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال ۱۵.۶ درصد برآورد شده، در حالی که در اردوگاه زمزم برای آوارگان در ایالت دارفور شمالی، این میزان نزدیک به ۳۰ درصد است.

سیندی مک‌کین، رئیس برنامه جهانی غذا، گفت: ما برای ارائه کمک‌های بشردوستانه که مردم سودان به شدت به آن نیاز دارند، به دسترسی فوری و ایمن نیاز داریم.

او در ادامه افزود: جان میلیون‌ها نفر در خطر است و جامعه بین‌المللی باید هم‌اکنون وارد عمل شود وگرنه در خطر از دست دادن یک نسل کامل از کودکان هستیم.

آژانس‌های یاد شده هم چنین هشدار دادند: تمامی روزنه‌ها برای جلوگیری از بدترین اتفاقات، به سرعت در حال بسته شدن است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا