اخبارجهانعربستان سعودی

افشای انگیزه‌های کانادا از ارسال تسلیحات برای عربستان

سندی که به دست رسانه کانادایی “دِ بریچ” رسید فاش کرد، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به این علت برای صادرات جنجالی اقلام نظامی به عربستان مجوز صادر کرده که این صادرات را تضمینی برای پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت و حفظ عربستان به عنوان یک عامل نیابتی شدیدا مسلح کشورهای غربی در خاورمیانه تلقی می‌کرد.

در این گزارش با استناد به سند هفت صفحه‌ای مذکور آمده: سازمان “امور جهانی کانادا” در دولت این کشور در تحلیلی استدلال کرده، عربستان “ضامن اصلی” قیمت مقرون به صرفه نفت برای کشورهای غربی و همچنین بازاری مهم برای شرکت‌های تسلیحات‌سازی کانادا محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب تصریح شد که تسلیحات کانادا برای حفظ ریاض به عنوان یک “شریک امنیتی ارزشمند و اساسی” ضروری است.

محتوای این تحلیل برخلاف اظهاراتی است که پیشتر جاستین ترودو مطرح کرده و از تمایلش برای لغو قرارداد ۱۰.۸ میلیارد دلاری صادرات خودروهای نظامی به عربستان بر پایه نگرانی‌ها درباره جنگ در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اصالتا عربستانی واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ سخن گفت.

به نوشته راشا تودی، ترودو به‌ رغم فشار مخالفان عربستان بر دولت لیبرالش، تصمیم گرفت تا به جای لغو توافق مربوط به صادرات خودروهای نظامی، آن را دوباره به مذاکره بگذارد و روند صادرات تسلیحات به عربستان را از بن‌بست خارج کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا