آسیااخبارجهانعربستان سعودی

انتقاد گسترده فعالان رسانه‌ای از تغییر مسیر جاده‌ای که از نزدیکی بقیع می‌گذرد

انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دلیل تغییر مسیر جاده‌ای که از نزدیکی قبور مطهر امامان بقیع علیهم السلام می‌گذرد، در عربستان سعودی مطرح شده است.

فعالان و وبلاگ نویسان در شبکه‌های اجتماعی از اقدام‌های اخیر مقام‌های حکومت سعودی برای تغییر مسیر جاده‌ای که از کنار قبور ائمه اطهار علیهم السلام و صحابه و خاندان و همسران رسول خدا و بزرگانی هم چون حضرت ام البنین می‌گذرد، انتقاد کردند.

فعالان یاد شده تغییر مسیر اصلی این جاده را بیانگر اصرار حکومت سعودی بر ایجاد محدودیت برای زائران بقیع به ویژه جهت شیعیان دانستند که زیارت ائمه اطهار علیهم السلام را دشوارتر و مسیر رسیدن به آنان را دورتر می‌کند و مانع از دستیابی آسان‌تر به این قبور مطهر می‌گردد.

بسیاری از این فعالان با ابراز نارضایتی از این اقدام، تاکید کردند که این اقدام به مجموعه اقداماتی که توسط حکومت سعودی با هدف کاهش دسترسی به زیارت این اماکن مقدس در طول سالیان متمادی صورت گرفته، اضافه شده است.

فعالان یاد شده با اشاره به ادعای اصلاحات توسط حکومت سعودی و ایجاد فضای باز فرهنگی و سرگرمی، که شامل برگزاری جشنواره‌ها و بازی‌های ورزشی می‌شود، ضمن انتقاد از این گونه رفتارهای دوگانه و متضاد خاطرنشان کردند که چنین اقدام‌های محدود کننده برای کشوری که میزبان حرمین شریفینِ مکه و مدینه است مناسب نیست، لذا شایسته است که مسئولان دولت سعودی برای حفظ حرمت این اماکن مقدس و تسهیل زیارت اماکن مذهبی در کنار اهتمام به مسائل گردشگری اقدامات مثبت مشابهی در این زمینه نیز انجام دهند.

این فعالان ابراز امیدواری کردند که مقام‌های سعودی در راستای احترام به مقدسات دینی و قدردانی از احساسات معنوی مسلمانان در سراسر جهان، در این تصمیم تجدید نظر نموده و به جای پیچیده کردن شرایط با انجام برخی از اقدام‌های نسنجیده، شرایط را برای زائران بهبود بخشند.

لازم به ذکر است که این انتقادات در شرایطی مطرح می‌شود که درخواست‌ها برای بازسازی قبور ائمه بقیع علیهم السلام، حفظ میراث مذهبی و تاریخی این کشور و تضمین آزادی عبادات و مناسک، زیارت اماکن مقدس برای همه مسلمانان بدون هر گونه مانع یا محدودیت، در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا