آسیااخبارافغانستانپاکستان

ادعای پاکستان مبنی بر از پای در آوردن ده‌ها تروریست مستقر در افغانستان

پاکستان مدعی است که ده‌ها “تروریست” مستقر در افغانستان را در عملیات‌های اخیر از پای در آورده است.

ارتش پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات این کشور علیه افزایش حملات تروریستی اخیر از افغانستان، منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۰ “تروریست” در ماه گذشته شده است.

اسلام آباد مجدداً درخواست خود از کابل را برای تضمین مدیریت مؤثر مرزها در طرف افغانستان، تکرار کرد و گفت که از حکومت طالبان انتظار می‌رود به تعهدات خود عمل کند و مانع استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان برای تداوم اقدامات تروریستی علیه پاکستان شود.

هیچ واکنش فوری از سوی مقام‌های طالبان به اظهارات پاکستان صورت نگرفته اما طالبان قبلا چنین ادعاهایی را رد کرده و گفته که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای همسایه یا فراتر از آن استفاده کند.

پاکستان مدعی است که فرماندهان و جنگجویان فراری گروه سنی‌های تندروی تحریک طالبان پاکستان، TTP، از پناهگاه‌های خود در افغانستان برای انجام حملات مرگبار برون مرزی علیه پاکستانی‌ها از جمله نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند.

مرکز امنیت جدید آمریکا مستقر در واشنگتن، گزارش خود را روز سه‌شنبه منتشر کرد و گفت که گروه سنی‌های تندروی تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ای فعال، و با محدودیت‌های کمی در فعالیت‌های خود از سوی طالبان مواجه هستند چرا که با آنها عقاید ایدئولوژیکی مشترک دارند.

این گزارش هشدار داد که تهدیدات تروریستی با منشا افغانستان در حال تشدید است و وجود گروه‌های سنی تندرو هم چون داعش خراسان، القاعده و تحریک طالبان پاکستان، نگرانی اصلی بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

این سازمان همچنین به گزارش اخیر سازمان ملل اشاره کرد که بر روابط نزدیک طالبان با عوامل القاعده در افغانستان تاکید کرد و خاطرنشان کرد که رهبران القاعده اکنون بخشی از ساختار اداری طالبان هستند و در حال ایجاد کمپ‌های آموزشی خود در کشور هستند.

در ۱۰ می، ایالات متحده میزبان گفتگوی دوجانبه ضد تروریسم با پاکستان بود که طی آن دو طرف توافق کردند همکاری برای مبارزه با گروه‌های تندروی سنی تحریک طالبان پاکستان و داعش را افزایش دهند.

در بیانیه مشترک این نشست آمده که دو کشور به این موضوع اذعان دارند که مشارکت برای مقابله با گروه‌های تندروی سنی تحریک طالبان پاکستان و داعش و سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای، امنیت منطقه را ارتقا می‌دهد و به «مقابله با تهدیدات تروریسم فراملی» کمک می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا