اخبارجهان

برنامه جهانی غذا: بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان با ناامنی حاد غذایی مواجه‌اند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۳۰۹ میلیون نفر در سال جاری میلادی با «ناامنی حاد غذایی» در جهان مواجه ‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد روز یک‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، با انتشار گزارشی گفته است که ۴۲ میلیون نفر در ۴۵ کشور جهان در «وضعیت اضطراری یا بدتر از گرسنگی» قرار دارند.

به گفته برنامه جهانی غذا، تغییرات اقلیمی، درگیری‌ها، نابرابری، فقر و پیامدهای بیماری کرونا از عوامل گرسنگی این افراد در جهان است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، ۶۰ درصد مردم گرسنه در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت تأثیر درگیری‌ها قرار دارند.

این سازمان همچنین نوشت: این عوامل با سوق دادن میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر به ناامنی غذایی، هزینه‌های دسترسی افراد نیازمند را افزایش داده است. برنامه جهانی غذا فعالیت‌هایی را برای جستجو راه‌حل‌هایی برای رفع گرسنگی انجام می‌دهد.

در کنار جنگ، بحران آب و هوا یکی از دلایل اصلی افزایش شدید گرسنگی در جهان عنوان شده است، تغییرات اقلیمی زندگی، محصولات کشاورزی و معیشت را از بین می‌برد و توانایی مردم برای تغذیه خود را تضعیف می‌کند.

هم چنین براساس گزارش برنامه جهانی غذا در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳۸ میلیون نفر در ۴۸ کشور در سال ۲۰۲۳ با سطح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه هستند؛ بر اساس داده‌های موجود تا اوایل آگوست سال جاری، حدود ۳۴ میلیون نفر در ۳۶ کشور با شرایط اضطراری روبرو بودند.

در عین حال، ۱۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در چهار کشور با شرایط فاجعه‌آمیز مواجهند.

یافته‌های گزارش مذکور نشان می‌دهند سودان جنوبی، یمن، افغانستان، آفریقای مرکزی و هائیتی در بدترین شرایط قرار دارند؛ همچنین براساس این گزارش بیش از ۲۷ میلیون کودک زیر پنج سال در ۲۱ کشور با بحران غذایی مواجه هستند.

رشد سطوح ناامنی غذایی حاد در سال ۲۰۲۳ در جهان به دلیل بحران‌های طولانی‌مدت غذایی و شوک‌های جدید مانند تغییرات اقلیمی همچنان ادامه دارد.

افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، نیجریه شمالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، یمن و زیمبابوه از کشور‌هایی هستند که در سطح اضطرار گرسنگی قرار دارند.

در این ۱۰ کشور بیش از ۷ میلیون کودک در وضعیت غذایی «استرس» زندگی می‌کنند و ۳۲ میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به راشیتیسم هستند.

اخیرا سازمان ملل در گزارشی گفت که ۷۸۳ میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا