آفریقااخبارجهان

۷۶ میلیون نفر در سرتاسر جهان بر اثر جنگ آواره شده‎‌اند

درگیری و اقدامات خشونت آمیز در سودان، فلسطین و جمهوری دمکراتیک کنگو باعث شده شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان در پایان سال گذشته میلادی به ۷۵.۹ میلیون نفر افزایش پیدا کند که یک رکورد جدید به شمار می‌آید.

یک نهاد بین المللی غیر دولتی در گزارش سالانه خود در رابطه با آمار آوارگان داخلی در سراسر جهان، از ثبت رکورد بی سابقه ۷۶ میلیون خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز نظارت بر جابجایی داخلی (IDMC)، جنگ در سودان و غزه تعداد آوارگان داخلی در سراسر جهان را به رکورد ۷۵.۹میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۳ رسانده است.

ابن مرکز در گزارش جهانی سالانه خود اعلام کرد که این رقم جدید افزایشی نسبت به ۷۱.۱ میلیون نفر آواره تا پایان سال ۲۰۲۲ است که اشاره می‌کند ۶۸.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل درگیری و خشونت و ۷.۷ میلیون نفر در اثر بلایای طبیعی آواره شده‌اند.

سودان با ۹.۱ میلیون نفر بیشترین تعداد آوارگان داخلی را در یک کشور ثبت کرده است. در نوار غزه، ۱.۷ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۳ در بحبوحه جنگ اسرائیل آواره شدند.

این دومین جابجایی اجباری در یک سال پس از ۱۶.۹ میلیون نفر در اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.

بر اساس این گزارش، طی پنج سال گذشته میلادی شمار افرادی که در نتیجه درگیری و اقدامات خشونت آمیز در وضعیت آوارگی داخلی زندگی می‌کنند، ۲۲.۶ میلیون نفر یعنی به میزان ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که بیشترین افزایش در این رابطه نیز در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ثبت رسیده است.

مرکز پایش جابجایی داخلی در گزارش سالانه خود هم‌چنین، اعلام کرد که از مجموع ۷۵.۹ میلیون آواره داخلی در جهان، نزدیک به ۶۸.۳ میلیون نفر به دلیل درگیری و اقدامات خشونت‌آمیز آواره شده‌اند در حالی که بلایای طبیعی نیز عامل آوارگی نزدیک به ۷.۷ میلیون نفر باقی مانده می‌باشد.

جنگ در سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو و سرزمین‌های فلسطینی نزدیک به دو سوم از جابجایی‌های جدید مردم به دلیل درگیری در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است شورای پناهندگان نروژی در سال ۱۹۹۸ این مرکز نظارتی را برای گزارش و بررسی یافته‌ها در حوزه آوارگان جنگ را راه‌اندازی کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا