اخبارایران

بحران کمبود و گرانی دارو در ایران، تحریم‌ها بهانه دولت

داروها در ایران گرانتر شده‌ و برخی از داروها اصلاً یافت نمی‌شوند، تحریم‌ها نیز کماکان بر بازار دارو تاثیر مخرب دارند، بسیاری از مردم نان شب خود را به‌دشواری تهیه‌ می‌کنند، و مصرف دارو در حال تبدیل شدن به کالایی لوکس است.

بر اساس آمارهای رسمی، خرید دارو از توان خرید مردم ایران خارج شده، و بسیاری از مردم برای تامین هزینه‌های درمان، دارایی‌های خود از جمله خانه و ماشین را می‌فروشند، و رشد صعودی قیمت دارو، برخی از بیماران بیماری‌های خاص را به عدم مصرف دارو وادار کرده است.

مقام‌های دولتی ایران همواره کمبود دارو در کشور را به تحریم‌های بین‌المللی پیوند می‌زنند و با ادعای حمایت از تولید داخلی از واردات داروهای مورد نیاز خودداری می‌کنند.

اما مقام‌های اروپایی و آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های بین‌المللی، غذا و دارو را شامل نمی‌شود و ایران می‌تواند از محل پول‌های آزادشده برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر نیازهای بشردوستانه اقدام کند.

بیماران و متخصصان هم تاکید می‌کنند که برخی داروهای ایرانی نه‌تنها اثربخشی لازم را ندارند که بیمار را به عوارض ثانویه نیز مبتلا می‌کنند.

میترا قاسمی‌راد مدیرعامل موسسه خیریه بیماران خاص با بیان اینکه داروهای هندی و ایرانی زیاد است، گفت که پزشکان این داروها را قبول ندارند و عقیده دارند که این دارو‌ها در برخی از سطوح سرطان نتیجه نمی‌دهند.

برخی بیماران، داروهای موردنیاز خود را با هزینه‌های گزاف از کشورهای همسایه تهیه می‌کنند، در حالی که همه‌ بیماران توانایی مالی کافی برای خرید دارو را از کشورهای دیگر ندارند، و در این شرایط جان بیماران به خطر می‌افتد.

علاوه بر کمبود دارو، تجهیزات پزشکی در ایران برای درمان تمام بیماران کافی نیست، کمبود امکانات درمانی برخی افراد را به مهاجرت‌های پزشکی وادار می‌کند، روند مسافرت درمانی برخی بیماران سرطانی ایران به کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه افزایش یافته است.

گفتنی است پس از اینکه وزارت بهداشت ایران تامین سهمیه داروخانه‌ها را به رعایت حجاب اجباری مشروط کرد، فعالان و انجمن‌های مرتبط با بیماری‌های خاص افشا کردند که شمار زیادی از بیماران درپی خودداری وزارت بهداشت از تامین داروهای مورد نیاز آنان، جانشان را از دست داده‌اند، و بسیاری دیگر نیز به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور به‌اجبار روند درمانشان را متوقف کرده‌اند و اکنون وضعیت نامساعدی دارند.

هادی احمدی، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان، نیز در پیوند با این موضوع گفت که مشکل داروخانه‌ها حجاب نیست، بلکه کمبود دارو، تحمیل خرید و فروش اینترنتی دارو و دخالت ارگان‌های نامرتبط در حوزه سلامت است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا