آسیااخبار

درخواست بنگلادش از سازمان ملل برای یافتن منابع جدید مالی جهت کمک به پناهندگان روهینگیایی در این کشور

شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش روز سه شنبه در دیدار با دبیرکل سازمان بین المللی مهاجرت خواستار یافتن منابع مالی جدید برای پناهندگان روهینگیاهایی که در این کشور زندگی می‌کنند، شد .

امی پوپ دبیرکل سازمان بین المللی مهاجرت پس از بازدید از کمپ‌های پناهندگان در کاکس بازار، روز دوشنبه با شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش ملاقات کرد.

نخست وزیر بنگلادش در جریان نشستی در داکا با دبیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: این سازمان باید شرکای جدیدی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی بیشتر برای حمایت از پناهندگان روهینگیا در بنگلادش پیدا کند، چرا که بودجه برای اتباع آواره میانماری کاهش یافته است.

شیخ حسینه واجد همچنین از سازمان بین المللی مهاجرت خواست به انتقال پناهندگان روهینگیا به جزیره “باشان چار” کمک کند.

جزیره باشان چار که پناهجویان روهینگیایی به آن منتقل شده‌اند، ۲۰ سال پیش ظاهر شده و درگذشته مسکونی نبوده است، و به طور منظم در پی بارش‌های موسمی در گذشته غرق می‌شده، اما اکنون خاکریز‌های محافظ سیل، خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مساجد با هزینه بیش از ۱۱۲ میلیون دلار توسط نیروی دریایی بنگلادش در این جزیره ساخته شده است.

نهاد‌های امدادی بین‌المللی و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ که موضوع انتقال پناهجویان توسط بنگلادش به این جزیره مطرح شد مخالفت خود را با این تصمیم بیان کرده‌اند، چرا که به اعتقاد آنان یک طوفان بزرگ می‌تواند این جزیره را درنوردد و جان هزاران نفر را به خطر بیندازد.

حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا پس از سرکوب ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان در ماه اوت ۲۰۱۷ از میانمار به بنگلادش فرار کرده و بیشتر آنها در اردوگاه‌های شلوغ در شهر کاکس بازار اسکان داده شده‌اند، اما از اواخر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ هزار نفر به جزیره باسان چار نقل مکان کرده‌اند.

شهر کاکس بازار در بنگلادش دارای حدود دو و نیم ملیون جمعیت است و صدها هزار پناهجوی مسلمان که از ظلم و ستم بودایی‌های میانمار گریخته‌اند به این شهر پناه آورده‌اند.

سال گذشته بودجه سازمان برنامه جهانی غذا برای پناه‌جویان روهینگیایی از ۱۲ دلار برای هر نفر در ماه به ۸ دلار کاهش یافت که کمتر از ۱۰ سنت برای هر وعده غذایی است.

به گفته سازمان ملل متحد، این کاهش بودجه بر حدود یک میلیون پناهنده که همچنان وابسته به این کمک ها‌هستند و هیچ امکانی برای کار به منظور تأمین معاش خود ندارند، تأثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا