اخبارجهان

رکورد تمام شاخص‌های آب‌وهوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران با بیان این که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، تمام شاخص‌های آب‌وهوایی زمین در سال ۲۰۲۳ شکسته شد و رکوردهای جدید اقلیمی زیادی در زمین به ثبت رسیده، اظهار داشت: دگرگونی‌های بی‌سابقه در زمین در حال وقوع است، محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال‌های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران با بیان اینکه بحران آب‌وهوا بزرگ‌ترین چالش بشریت است، اظهار داشت: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای، ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

وی در ادامه گفت: باتوجه‌به اینکه غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب‌وهوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی هم در گزارش مشترک خود اعلام کردند: سال میلادی گذشته مملو از تناقض‌های شدید آب و هوایی برای اروپا بود، از موج‌ گرمای سوزان تا سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌ و طوفان‌های شدید و همچنین بزرگ‌ترین آتش‌سوزی جنگلی؛ بلایایی که میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و زندگی بیش از ۲ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

گفتنی است که بر اساس پژوهشی که چندی پیش در مجله نیچر منتشر شد، پیش شده که افزایش دما، بارندگی‌های شدیدتر و تغییرات فزاینده و پی‌در‌پی در نقاط مختلف زمین هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

این پدیده طبیعی که ژوئن گذشته شروع شد، آب‌های گرم‌تر را به سطح اقیانوس آرام آورد که باعث بالا رفتن دمای اتمسفر شد.

اما کارشناسان می‌گویند نمی‌توانند با قطعیت بگویند که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

سازمان ملل متحد نیز در دو سال پیش طی گزارشی هشدار داد سلامتی ده‌ها میلیون نفر در دهه‌های آینده با سوء تغذیه، خشکسالی و بیماری‌های مرتبط با تغییر اقلیم تضعیف خواهد شد و در معرض تهدید است.

تحقیقات جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) نیز بیانگر آن است که برنامه‌های کربن‌زدایی کنونی برای پیروی از اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس با هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد کافی نخواهد بود، همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله Nature نیز گزارش شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا