اخبار

نیویورک‌ تایمز: نیمی از اعضای داعش خراسان، اتباع تاجیکستان هستند

نیویورک تایمز با اشاره به نقش پررنگ اعضای تاجیکستانی گروه سنی های تندروی داعش خراسان در حملات اخیر آن مدعی شد نیمی از اعضای این گروه تروریستی اهل تاجیکستان هستند.

این رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به نقش فزاینده اعضای تاجیکستانی داعش خراسان درباره حملات اخیر این گروه نوشت: تنها در سال گذشته، تاجیک‌ها در حملاتی در روسیه، ایران و ترکیه و همچنین نقشه‌هایی برای انجام حملات در اروپا که پیش از انجام خنثی شد، دخیل بودند.

گزارش مذکور افزود: کارشناسان می‌گویند گمان می‌رود داعش خراسان چندین هزار نیرو داشته باشد که تاجیک‌ها بیش از نیمی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

نیویورک تایمز تاکید کرد آنچه اتباع تاجیکستان را در برابر جذب توسط داعش آسیب‌پذیر می‌کند، نظام کنونی، دین‌ستیزی و فقر فزاینده در این کشور است که به نارضایتی‌ها دامن می‌زند و میلیون‌ها کارگر مهاجر را به جستجوی زندگی بهتر در خارج از این کشور سوق می‌دهد.

محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع و رییس کمیسیون امور امنیتی حکومت طالبان، پیش از این گفته بود اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش بر مساجد، خانقاه‌ها، علمای مذهبی و مکان‌های عمومی در افغانستان دست داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود شمار زیادی از اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در عملیات نیروهای طالبان کشته و شماری هم بازداشت شده‌اند‌.

وزیر دفاع حکومت طالبان همچنین از کشورهای تاجیکستان و پاکستان خواسته بود تا مرزهایشان را کنترل کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا