اخبارجهان اسلام

پانزدهم شوال سالروز شهادت حضرت حمزه و رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی

پانزدهم شوال یادآور حماسه بزرگ غزوه احد و سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و هم چنین رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی می باشد.

پانزدهم شوال سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام، عموی باوفا و والا مقام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

حمزه فرزند عبدالمطلب یکی از شجاع‌ترین مردان عرب و از قهرمانان رشید و افسران دلیر اسلام می باشند که در رکاب برادرزاده خود پیامبر گرامی، خدای متعال، دین اسلام و زسول خدا را یاری کرده و در سخت‌ترین شرایط دست از دفاع آیین پیامبر و رسالتی که بر دوش نهاده بودند، بر نداشتند.

سران قریش و بزرگان آن قبیله از ابهّت و شجاعت حضرت حمزه در بیم و هراس بودند.

آن حضرت با قدرت هر چه تمام‌تر، پیامبر اکرم را در لحظات حسّاس در مکه از شرّ بت‌پرستان حفظ کردند و کسی قدرت مقاومت در برابر ایشان را نداشت.

در تاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سید‌الشهداء شناخته می‌شوند: حضرت حمزة بن عبدالمطلب و حضرت حسین بن علی سلام الله علیهما

حضرت حمزه به سبب ایمان بالا و سابقه درخشان، در حمایت از اسلام، یاری و دفاع از شخص رسول‌خدا همواره مورد توجه و علاقه ایشان بود.

امیرالمومنین و سایر ائمه اظهار علیهم السلام در احتجاج با مخالفان، به خویشاوندی خود با حضرت حمزه مباهات کرده‌اند.

پانزدهم شوال هم چنین سالروز وفات حضرت عبدالعظیم بن عبدالله حسنی علیه‌السلام، معروف به عبدالعظیم حسنی، شاه عبدالعظیم و سیدالکریم می باشد.

آن حضرت از نوادگان امام حسن مجتبی علیه‌السلام هستند که نسب ایشان با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد.

طبق نقل تاریخ‌نویسان حضرت عبدالعظیم، عالم، زاهد، عابد و از بزرگان محدثین و مورد اعتماد شیعه در زمان خود به شمار می‌روند.

ستایش‌هایی که ائمّه معصومین علیهم‌السّلام از ایشان به عمل آورده‌اند، نشان‌دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتمادبودن ایشان است.

محل دفن و حرم ایشان در شهر ری از توابع تهران قرار دارد که مورد توجه شیعیان است. ‌

بر اساس آنچه در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام نقل شده، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی امام کاظم تا امام عسکری علیهم السلام را درک کردهاند.

آنچه قطعی و مسلّم است، ایشان محضر امام جواد و امام هادی سلام الله علیهما را درک نموده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده‌ اند.

مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برابری فضیلت زیارت مزار ایشان، با فضیلت زیارت حضرت سیّدالشهداء علیه‌السلام است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا