اخبارافغانستانجهان

۶ کشته و چندین زخمی نتیجه درگیری فرماندهان طالبان با یکدیگر

سنی‌های تندروی طالبان هر چند تلاش می‌کنند خود را گروهی متحد نشان دهند ، اما خبرهای روزانه از درگیری میان برخی مقام‌ها و فرماندهان طالبان ، پرده از وجود اختلاف شدید داخلی میان آنان برمی‌دارد.

اخبار رسیده از شهر بلخاب در استان سرپل حاکی از آن است که درگیری میان مولوی مهدی مجاهد تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان با مولوی عطاءالله فرماندار تاجیک‌تبار طالبان بر سر تصاحب و کنترل معادن زغال سنگ ، منجر به کشته شدن دست کم ۶ نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد ، گفته می‌شود برادر مولوی مهدی نیز در شمار زخمیان است.

بنا بر گزارش منابع آگاه محلی در بلخاب ، درگیری میان مولوی مهدی و مولوی عطاءالله ، بر سر تاراج معادن زغال‌ سنگ در این شهرستان بود.
این درگیری در روستای هوش رخ داد و در جریان آن ، ۲ نفر از نیروهای مجاهد و ۴ نفر از نیروهای عطاءالله کشته و ۸ نفر دیگر از هر دو طرف زخمی شدند.

با تسلط طالبان بر افغانستان روند استخراج معادن زغال سنگ در شهرستان بلخاب سرعت گرفت و ماهانه میلیون‌ها افغانی از درآمد این معادن به خزانه طالبان واریز می‌شود. بخش عمده زغال سنگ استخراج‌شده از معادن افغانستان به پاکستان صادر می‌شود.

منابع محلی می‌گویند مولوی عطاءالله که ساکن بلخاب و از قوم تاجیک است ، تلاش می‌کند با استخراج معادن هم پول بیشتری به خزانه طالبان بریزد و هم خود از آن سهم ببرد ، اما مولوی مجاهد هم که تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان است ، مدعی سهم‌ بردن از این معادن است.

مولوی مهدی مجاهد ، فرمانده هزاره‌تبار طالبان ، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان ، رئیس اداره اطلاعات طالبان در بامیان شد.
وی که از حق تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم حمایت صریح کرده بود ، پس از چند ماه ، برکنار و به کابل احضار شد.

مجاهد حدود چهار ماه در کابل زیر نظارت مستقیم شبکه حقانی زندگی کرد و از او خواسته شد تسلیحاتی را که در اختیار دارد ، به اداره اطلاعات تحویل دهد و خود به عنوان معاون شهرداری کابل کار کند. مجاهد پیشهاد شبکه حقانی را نپذیرفت و اواسط فروردین ، شبانه از کابل خارج شد و به زادگاهش بلخاب رفت.

مهدی مجاهد در بلخاب حدود ۴۰۰ نیروی مسلح در اختیار دارد که همه بومی‌های بلخاب هستند اما اکنون حضور او در بلخاب طالبان را برای کنترل معادن به دردسر انداخته و به درگیری نظامی منجر شده است.

ساکنان بلخاب می‌گویند که اواخر روز سه‌شنبه و در پایان درگیری مولوی مهدی و مولوی عطاءالله ، دو هلی‌کوپتر نظامی طالبان شماری افراد مسلح را به مرکز بلخاب منتقل کرده‌اند. به گفته این منابع ، مولوی مهدی نیز در حال صف‌آرایی نیروهای مسلح تحت‌امر خود در روستاهای مختلف بلخاب است و وقوع درگیری دوباره محتمل است.

پیش از این نیز فرماندهان طالبان در تخار، بدخشان و شماری دیگر از شهرها بر سر کنترل معادن و منابع درآمدزا با هم درگیر شده‌ بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا