اخبارجهان اسلام

سازمان ملل متحد نسبت به تکرار جنایات علیه مسلمانان روهینگیا هشدار داد

اخیراً در نتیجه درگیری بین ارتش دولت میانمار و ارتش آراکان صدها غیرنظامی کشته و هزاران نفر آواره شدند، این رخدادها واکنش سازمان ملل متحد را نسبت به تکرار جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در برداشت.

کمیساریای عالی حقوق بشر نسبت به تهدید جدی جان مسلمانان روهینگیا در میانمار در نتیجه درگیری‌ها در ایالت راخین هشدار داد و گفت که “زنگ های خطر” به صدا درآمده است.

جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که خطر تکرار جنایات گذشته زیاد است.

وی افزود: از زمان فروپاشی آتش بس غیررسمی که به مدت یک سال بین دو طرف در نوامبر گذشته ادامه داشت، صدها نفر در ایالت راخین کشته و زخمی شده‌اند و تعداد آوارگان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این سخنگو به نقل از فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: ایالت راخین بار دیگر به میدان نبردی تبدیل شده که بازیگران متعددی در آن مشارکت دارند و غیرنظامیان در معرض خطر بوده و بهای سنگینی را می‌پردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه به ویژه نگران کننده است این است که اگرچه مردم روهینگیا در سال ۲۰۱۷ توسط یک گروه هدف قرار گرفتند، اما اکنون بین دو گروه مسلح با سابقه کشتار به دام افتاده‌اند، و نباید اجازه داد دوباره هدف قرار گیرند.

او هم‌چنین به خبرنگاران گفت که ارتش میانمار به سرعت در حال از دست دادن قلمرو خود به ارتش آراکان در سراسر شمال و مرکز راخین است و در مواجهه با شکست، شروع به سربازگیری اجباری، رشوه دادن و وادار کردن مردم روهینگیا جهت پیوستن به صفوف خود کرده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به حوادث وحشتناکی که ۶ سال پیش رخ داد و تبعیض شدید علیه روهینگیا از جمله محرومیت از شهروندی، ناجوانمردانه است که آنها به این شکل هدف قرار گیرند.

وی در پایان اظهار داشت : کشورهایی که نسبت به ارتش میانمار و گروه های مسلح درگیر نفوذ دارند، باید از هم‌اکنون برای محافظت از غیرنظامیان در ایالت راخین و جلوگیری از بروز فجایع تلخ دیگر و آزار و اذیت وحشتناک مردم روهینگیا تلاش کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا