اخبارجهان اسلام

مسلمانان؛ بزرگترین غایبانِ انتخابات هند

همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی هند که به بزرگترین انتخابات جهان شناخته می‌شود، برخی رسانه‌های بین‌المللی گفته اند مسلمانان از غایبان اصلی این انتخابات هستند.

به گزارش الجزیره، در حالی که مسلمانان حدود ۱۵ درصد از جمعیت میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند، هیچ صحبتی در باره مطالبات، منافع و دردهای آن‌ها در این انتخابات مطرح نمی‌شود.

انتخابات پارلمانی هند و‌ بزرگترین انتخابات جهان روز جمعه، ۳۱ فروردین آغاز شد که طی آن میلیون‌ها شهروند این کشور حکومت پنج سال آینده ‌‌شان را انتخاب خواهند کرد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این انتخابات شش هفته ادامه خواهد داشت و طی آن بیش از ۱۰ درصد جمعیت کره زمین که ۹۷۰ میلیون تن می‌شود در ۲۱ ایالت هند رأی خواهند داد.

با این حال مسلمانان که ۱۵ درصد از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند، با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر، بزرگترین غایب انتخابات کنونی هند محسوب می‌شوند و هیچ صحبتی درباره مطالبات، منافع و دردهای آنها در این انتخابات مطرح نمی‌شود.

به گزارش الجزیره، در حالی که همه احزاب به دنبال جذب آرای شهروندان هستند، تنها تعداد کمی از شخصیت‌های مسلمان در این انتخابات و حتی در حوزه‌هایی که اکثریت مسلمان در آن حضور دارند، نامزد شده ‌اند، در حالی که حزب بهاراتیا جاناتا عامدانه و در راستای خوشایند هندوها موضوعاتی را مطرح می‌کند که تأثیر منفی بر مسلمانان دارد.

این حزب با لغو قوانین ثبت احوال اسلامی و با اجازه به هندوها برای تصرف مساجد بیشتر، با ادعای اینکه آنها پس از تخریب معابد هندو ساخته شده ‌اند، همچنین با بستن مدارس اسلامی، طرح خود را برای اجرای قوانین مدنی برای همه هندوها ادامه می‌دهد، حزب متبوع مودی همچنین با «غذای حلال» و حجاب مبارزه کرده و مساجد، قبرستان‌ها و زیارتگاه‌های مسلمانان را تخریب می‌کند.

مودی با اصلاح قانون شهروندی، میلیون‌ها مسلمان را از حق تابعیت محروم کرده است. این اقدام، علاوه بر حاشیه‌نشینی سیاسی مسلمانان، توسط وزارتخانه مرکزی و دولت‌های ایالتی که تحت فرمان حزب او هستند، انجام شده است. حتی در پارلمان یا شوراهای قانون‌گذاری ایالتی، حزب مودی اجازه نمی‌دهد که حتی یک مسلمان به عنوان نامزد معرفی شود.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات، شمار نمایندگان مسلمانان در پارلمان‌های متوالی هند نشان می‌دهد که تعداد نمایندگان آنها در سال ۱۹۵۲ به ۱۱ نماینده یا ۲ درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۷ نماینده یا ۴.۴ درصد رسیده است.

بالاترین درصد نمایندگان مسلمانان در سال ۱۹۸۰ میلادی با ۴۹ نماینده مسلمان یا ۱۰ درصد بود، در حالی که امروز حداقل باید حدود ۸۰ کرسی در مجلس مرکزی داشته باشند.

دولت مودی همچنین متهم است که در پس کشتار مسلمانان به بهانه‌هایی مانند «خوردن گوشت گاو»، «ذبح گاو» یا ازدواج با زنان هندو بوده است و عاملان این جنایات به ندرت مجازات شده‌اند.

در دسامبر ۲۰۱۹، دولت مودی قانون شهروندی اصلاح شده را تصویب کرد که به غیر مسلمانانی که از کشورهای همسایه می آمدند اجازه می‌داد شهروندی هند را دریافت کنند، اما اگر مهاجر مسلمان بود، آن را ممنوع کرد.

همه احزاب تحت تأثیر این سیاست‌ها قرار گرفتند و اکنون هیچ حزبی به فکر مسلمانان یا نامزدی آنها در انتخابات نیست، و هیچ حزبی دوست ندارد مسلمانان با لباسی که نشان‌دهنده شخصیت آنها باشد در جشنواره‌های خود ظاهر شوند.

به مسلمانان همچنین اجازه داده نمی‌شود در جشنواره‌های حزبی سخنرانی کنند؛ امری که برای مودی و ایدئولوژی وی موفقیت چشمگیری محسوب می‌شود.

حتی اگر حزب بهاراتیا جاناتا در انتخابات پیروز نشود، مسلمانان به دلیل تأثیر سیاست‌های مودی در گفتمان سیاسی هند در حاشیه خواهند ماند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا