اخبارایرانجهان

عدم رعایت عدالت آموزشی در برخی از آموزشگاه های ایران نسبت به مهاجران خارجی

اتباع خارجی برای ثبت نام نباید به مدرسه پول دهند، این عنوان خبری است که دوشنبه  ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در خبرگزاری ایسنا از رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش ایران نقل شده است.

اما گویا واقعیت عملا متفاوت با آن چیزی است که سید مجتبی هاشمی از آن تحت عنوان دستور العمل، یاد کرده است.

برخی از اتباع افغانستانی مقیم ایران در گفتگو با خبرگزاری اخبار شیعه ضمن ارائه ی تصویر فیش های واریزی، گفته اند: بدون پرداخت پول ،امکان ثبت نام در مدارس ایران ، برای اتباع افغانستانی ممکن نیست.

با شروع سال تحصیلی جدید در ایران ، برخی از مدارس از اتباع و مهاجران خارجی به اجبار پول دریافت می کنند.بر اساس تصاویری که از فیش های پرداخت شده ارسال گردیده ، برای پایه های اول تا سوم مبلغ  ۷۰۰ هزار تومان و مبلغ تا يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان برای فنی حرفه ای از سوی مدارس ایران به اجبار دریافت می شود و بر اساس گفته‌ی برخی از مهاجران افغانستانی، در گفتگو با خبرگزاری اخبار شیعه ، متاسفانه کسی پاسخگوی این نوع ظلم و بی عدالتی و نژاد پرستی نیست.

این در حالی است که حق آموزش رایگان و همگانی از جمله مواردی است که در زمره‌ی حقوق بنیادین بشر تلقی شده و در قوانین اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک اصل مترقی گنجانده شده و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر این حق تاکید دارد.

در قوانین ایران هم همواره بر حق تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه تاکید شده ، و اعلامیه جهانی حقوق بشر به آموزش و پرورش رایگان و همگانی توجه خاص نموده است.

در میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان هم بر رایگان بودن آموزش تاکید شده و  کشور ایران در سال ۱۳۵۴ مفاد میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را مورد تصویب و پذیرش قرار داده است.

سید مجتبی هاشمی رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش ایران روز  ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به اینکه آیا مدارس مجاز هستند از اتباع خارجی برای ثبت نام و به هنگام ثبت نام پول دریافت کنند؟، گفت: اینکه در بدو ثبت نام از اتباع خارجی پول دریافت شود، خیر مجاز نیستند اما در طول سال تحصیلی این دانش آموزان نیز همانند دانش آموزان ایرانی بوده و باید در این بحث مشارکت‌ کنند اما مدارس مجاز نیستند به هنگام ثبت نام رقمی را برای «شهریه» از این دانش آموزان دریافت کنند.

وی همچنین تاکید کرد: اگر اتباع خارجی شاهد این تخلفات بودند به آموزش و پرورش اطلاع دهند، ما موضوع را حتما بررسی می‌کنیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا