آسیااخبارجهان اسلام

گزارشی تکان دهنده از چگونگی منع استفاده‌ی اویغورها در چین از اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی و پیامدهای آن

گزارشی تکان‌دهنده، چگونگی منع استفاده‌ی ایغورها را در چین از اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی و پیامدهای استفاده از آن‌ها، و هم‌چنین در صورت استفاده از سیستم‌های رفع فیلترینگ روایت کرده که پرده از اعمال محدودیت‌های شدید در چین به ویژه برای ایغورها دارد.

بر اساس ویدئویی که پلیس چین منتشر کرده، مقام‌های سین کیانگ، اویغورها را از استفاده از برنامه های رسانه‌های اجتماعی از جمله TikTok متعلق به چین و ابزارهای دور زدن سانسور و رفع فیلترینگ منع کرده‌اند.

هم‌چنین یک بیانیه‌ی ویدیویی در مورد این ممنوعیت در هشتم آوریل توسط ارتش سایبری تولید و ساخت و ساز سین کیانگ منتشر شد.

این مجموعه یک سازمان اقتصادی و شبه‌نظامی دولتی است که به Bingtuan نیز معروف است،و  نقش کلیدی در سرکوب اویغورها داشته است.

بر اساس این ویدئو، متخلفان با دستگیری، جریمه ۱۵ هزار یوان یا دو هزار و یکصد دلار آمریکا و کسر ۴۰ امتیازی تحت سیستم اعتبار اجتماعی چین روبرو هستند که بر دسترسی مردم به فرصت‌های اعتباری و تجاری تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر TikTok، مردم ایغور از دانلود و استفاده از X ، توییتر سابق و یوتیوب، و خرید و فروش در پلتفرم ارزهای دیجیتال بیت کوین منع شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند با این اقدام‌ها می‌توان سرکوب بزرگ دیگری را در سین کیانگ پیش‌بینی نمود.

ایلشات حسن کوکبوره، نایب رئیس کمیته اجرایی کنگره جهانی اویغور، گفت: این بیانیه‌ها بیانگر احتمال سرکوب گسترده و قابل‌توجه دیگری در چین بر علیه ایغورهاست.

پلیس Bingtuan همچنین نسبت به استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی، یا VPN، یا کارت‌های شتاب‌دهنده سرور، که «دیوار آتش بزرگ» چین را از سانسور اینترنت دولتی دور زده و موجب رفع فیلترینگ می‌شود، هشدار داده است.

یک تاجر خارجی که در این منطقه فعالیت دارد، در این رابطه گفت که مقام‌های دولتی چین همچنین نسبت به استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خارجی در ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیون‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در سین‌کیانگ هشدار می‌دهند، اما به دلیل ترس از موج بازتاب های جهانی که ممکن است بر علیه آنان راه بیفتد، از ذکر نام آنها خودداری کرده‌اند.

او در ادامه گفت که پلیس چین جستجوهای سرزده‌ای از تلفن‌ها در خانه ها و هتل های مربوط به اویغورها انجام می‌دهد که بعضا منجر به دستگیری آنان شده است.

گفتنی است پلیس Bingtuan و نیروهای امنیتی مسلح در دستگیری‌ها و بازداشت‌های دسته‌جمعی اویغورها و سایر اقلیت‌های ترک در اردوگاه‌ها و زندان‌ها که از حدود سال ۲۰۱۷ آغاز شد، مشارکت داشته‌اند، که ایالات متحده و برخی از پارلمان‌های غربی این گونه اقدام ها را یک نسل‌کشی نامیده‌اند.

گزارش دسامبر ۲۰۲۳ توسط سازمان‌های حقوق بشری که در زمینه احقاق حقوق اویغورها تلاش می‌کنند، ساختار نظارت پلیس در سین کیانگ، پلیس مسلح مردمی و Bingtuan را به عنوان عاملان اصلی نسل کشی حزب کمونیست چین علیه اویغورها معرفی می‌کند.

در آخرین ممنوعیت‌های اعمال شده پس از جلسه ویژه‌ای که اخیراً توسط کمیته حزب کمونیست سین‌کیانگ برگزار شد، بر لزوم «حفظ محرمانه بودن اقدام‌های چین در سین کیانگ تأکید شده است.

سوفی ریچاردسون، مدیر سابق امور چین در دیده بان حقوق بشر گفت که ممنوعیت جدید می‌تواند نشان‌دهنده شکست سیاست‌های چین در سین‌کیانگ باشد.

او گفت: «اگر دولت چین واقعاً فکر می‌کرد که سیاست‌هایش در منطقه به خوبی جواب می دهد، این نوع تهدیدها و محدودیت‌‌ها وجود نداشتند.

اگر چه محدودیت‌های سایبری فعلی در سین کیانگ چیز جدیدی نیست، چرا که از سال ۲۰۱۶ ، پلیس چین مردم منطقه را مجبور به نصب برنامه‌های نظارت دولتی بر روی تلفن‌های همراه و رایانه‌های خود کرده است.

بعدها نیز دولت چین عملیات دستگیری گسترده‌ای را بر اساس سوابق فعالیت وی چت از اویغورها و سایر گروه‌های قومی مسلمان آغاز کرد.

بر اساس گزارش‌های خبری، چین اطلاعات جامعی درباره اویغورها در یک پایگاه داده بزرگ جمع آوری کرده است و می‌تواند آنها را به صورت شبانه روزی رصد و ردیابی کند.

جفری کین، محقق ارشد و مدیر سیاست‌گذاری پروژه یکپارچگی فناوری و نویسنده کتاب «دولت پلیس کامل»، گفت که سرکوب‌ها همیشه «با آغاز به کار اپلیکیشن‌های جدید شروع می‌شوند»، و اضافه کرد که خود CCP در استفاده از برنامه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های کل جمعیت چین تسلط کافی پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: آنها یاد گرفته اند که این کار را با استفاده از اردوگاه‌های کار اجباری انجام دهند و برای به دام انداختن آنان در اردوگاه‌های کار اجباری، از جمع‌آوری داده‌های انبوه از برنامه‌هایشان استفاده کرده اند.

مقام‌های امنیت عمومی چین از اویغورهایی که رایانه شخصی و تلفن هوشمند دارند خواسته‌اند تا نرم‌افزارهای جاسوسی «ضد کلاهبرداری» را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

جفری کین هم‌چنین گفت، اکنون اگر شخصی سعی کند برنامه های رسانه‌های اجتماعی خارجی مانند X را دانلود کند یا از VPN استفاده کند، این نرم افزار بلافاصله به پلیس هشدار می‌دهد که او چنین برنامه ای را اختیار دارد، که بلافاصله حساب‌های بانکی کاربران مسدود و به خدمات تلفن آنها را خاتمه دهد.

او در ادامه افزود که وادار کردن مردم در سین کیانگ و بقیه مردم چین به نصب برنامه‌های جاسوسی، نشان می‌دهد که مقام‌های چینی نگران ثبات سیاسی هستند و می‌خواهند با دیدن “فکر هر فرد و ایدئولوژی هر فرد” یک کشور امنیتی کامل ایجاد کنند.

ایلشات حسن کوکبوره، نایب رئیس کمیته اجرایی کنگره جهانی اویغور هم‌چنین خاطرنشان کرد که مقام‌های دولتی چین به طور گسترده از فیلترینگ پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی مانند TikTok، X و Facebook برای انکار نسل کشی اویغورها استفاده می‌کنند.

او در ادامه گفت: «چین با کنترل شدید اطلاعات و مجازات خودسرانه اویغورها تلاش می‌کند نسل‌کشی قومی در منطقه اویغور را پنهان کند.»

نایب رئیس کمیته اجرایی کنگره جهانی اویغور همچنین به وجود حساب‌های X با عکس‌های نمایه اویغور اشاره کرد که روایت دولت چین از زندگی شاد اویغورها، تحت سیاست‌های چین را ترویج می‌کند، و خبرنگاران چینی هم از چنین پلتفرم‌هایی برای پنهان کردن جنایات استفاده می‌کنند.

گفتنی است که برخی از قانونگذاران و مقام‌های دولتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که TikTok، یکی از شرکت های تابعه شرکت چینی ByteDance، تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است. مجلس نمایندگان ایالات متحده در ۱۳ مارس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن TikTok در ایالات متحده ممنوع شد مگر اینکه شرکت مادر بتواند خریدار برای آن پیدا کند، البته برای اجرایی شدن این قانون، این لایحه باید در مجلس سنا تصویب شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا