اخبارجهان

افزایش خسارت‌های گوناگون در صورت تداوم بحران آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ میلادی

بر اساس پژوهشی که در مجله نیچر منتشر شده، پیش بینی می‌شود که افزایش دما، بارندگی‌های شدیدتر و تغییرات فزاینده و پی‌در‌پی در نقاط مختلف زمین هم‌چنان ادامه داشته باشد.

این تغییرات اقلیمی و آب و هوایی تا اواسط قرن در هر سال باعث خسارت ۳۸ تریلیون دلاری خواهد گردید.

داده‌های گزارش مجله معتبر نیچر حکایت از این واقعیت دارد که در صورت تداوم بحران آب و هوا، و افزایش بیش از دو درجه در میانگین گرمایش جهانی کره زمین، هزینه‌های خسارت‌های وارده، شش برابر افزایش خواهد یافت.

این پژوهش هم‌چنین بر این نکته تاکید دارد که در نتیجه بحران آب و هوا، متوسط درآمد در ۲۶ سال آینده تقریباً یک پنجم کاهش خواهد یافت.

پژوهش یاد شده جامع‌ترین تحلیل از نوع خود می‌باشد که تاکنون انجام شده است و یافته‌های آن در مجله نیچر منتشر شده است.

هم‌چنین به تازگی دانشمندان مطالعات اقلیمی گفته‌اند که پدیده قدرتمند آب‌وهواییِ «ال نینو» که در یک سال گذشته در کنار تغییر اقلیم به افزایش بی‌سابقه دما دامن زد، پایان یافته است.

این پدیده طبیعی که ژوئن گذشته شروع شد، آب‌های گرم‌تر را به سطح اقیانوس آرام آورد که باعث بالا رفتن دمای اتمسفر شد.

اما کارشناسان می‌گویند نمی‌توانند با قطعیت بگویند که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

سازمان ملل متحد نیز در دو سال پیش طی گزارشی هشدار داد سلامتی ده‌ها میلیون نفر در دهه‌های آینده با سوء تغذیه، خشکسالی و بیماری‌های مرتبط با تغییر اقلیم تضعیف خواهد شد و در معرض تهدید است.

طبق این گزارش تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰ میلیون نفر دیگر در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت.

خلاصه این گزارش چهارهزار صفحه‌ای می‌گوید که در موضوع آب بیش از نیمی از جمعیت جهان در وضعیت غیر امن قرار خواهند گرفت، به طوریکه تقریبا ۷۵ درصد از منابع زیرزمینی آب که منبع اصلی تامین آب آشامیدنی دو و نیم میلیارد نفر است می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد.

پدیده‌هایی که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ منجر به آوارگی ۳۰ تا ۱۴۰ میلیون نفر در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین شود و تولید ناخالص داخلی را به نصف کاهش دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا