آمریکااخبارجهان

پیش‌بینی هفته‌نامه تایمز؛ سال جاری میلادی ممکن است گرم‌ترین سال تاریخ باشد

هفته‌نامه تایمز در گزارشی با اشاره به این که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال تاریخ بود؛ پیش‌بینی کرده که سال ۲۰۲۴ ممکن است از سال گذشته هم بدتر و گرم‌تر باشد.

بر اساس محاسبات سازمان تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد؛ سال گذشته ۱.۴۸ درجه سانتیگراد در قیاس با دوره‌ی قبل از صنعتی‌شدن، گرم‌تر بود که به طور خطرناکی به آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد که کشورها در توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ با آن موافقت کرده‌اند، نزدیک است.

دانشمندان بر این باورند که شکستن این حد و عبور از این درجه، خطر طوفان، خشکسالی، گرمای شدید و سیل را بیشتر از حد تحمل بشریت به دنبال خواهد داشت.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ به احتمال یک در سه شاهد رسیدن به دماهای بالاتر خواهیم بود و البته ۹۹ درصد هم احتمال دارد که میانگین دمای سال تا حدی بالا برود که سال ۲۰۲۴ را به یکی از پنج سال گرم تاریخ بشر تبدیل کند.

تجزیه و تحلیل‌های اقلیمی دانشمندان نشان می‌دهد که اگر گرمایش جهانی ناشی از افزایش انتشار کربن نبود، بسیاری از این رویدادهای شدید آب و هوایی عملاً غیرممکن بودند.

آنتونیو گوترش «دبیرکل سازمان ملل متحد» هم در بیانیه‌ای گفته بود که سال ۲۰۲۳ صرفاً یک پیش‌نمایش از آینده فاجعه‌باری بود که اگر اکنون اقدام نشود، در انتظار جهان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا