آسیااخبارافغانستانجهان

افشای دو رخداد محرمانه‌ی حیرت‌انگیز، همکاری همزمان طالبان با جیش العدل و سنتکام

شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را تایید کرده‌ است.

سندی محرمانه که به تازگی در دسترس خبرگزاری اخبار شیعه قرار گرفته هم حکایت از توافق پشت پرده‌ی نیروهای نظامی آمریکا با طالبان به منظور استفاده از دو فرودگاه در افغانستان را دارد.

هم‌زمان با حمله جیش‌العدل به جاده سوران به مهرستان در سیستان و بلوچستان، یعقوب رضازاده «دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران» ادعا کرد که طالبان افغانستان با جیش‌العدل همکاری می‌کند.

مرداد ماه سال ۱۴۰۰ نیز هم‌زمان با پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرها در افغانستان، رحمت‌الله نبیل «رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان»، اطلاع داد که شماری از نیروهای جیش‌العدل با هماهنگی پاکستان، برای کمک به طالبان افغانستان وارد استان‌های نیمروز، هرات و فراه شده‌اند.

حمید خراسانی در چند مصاحبه نیز از جیش العدل به عنوان «برادران مجاهد» یاد کرد و حاکمیت ایران را «دولت رافضی» خواند.

طالبان همکاری با شبه‌نظامیان در پاکستان، ایران و دیگر کشورها را رد می‌کنند، اما گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که دی‌ماه گذشته در مورد وضعیت افغانستان منتشر شد، ادامه همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی را تایید کرد.

یکی از نکاتی که مقام‌های هند، روسیه، پاکستان و کشورهای آسیای میانه در نزدیک به سه سال گذشته در مورد آن ابراز نگرانی‌ کرده‌اند، رها شدن تسلیحات پیشرفته آمریکایی در افغانستان است.

گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید کرد که گروه‌های شبه‌نظامی از جمله داعش خراسان و تحریک طالبان پاکستان، به صورت گسترده به سلاح‌های رهاشده در افغانستان دست یافته‌اند.

البته هنوز نشانه‌ای از دسترسی جیش‌العدل به سلاح‌های آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان مشاهده نشده‌، اما به دلیل اینکه قاچاقچیان اسلحه بر مرزهای افغانستان، پاکستان و ایران مسلط‌ند، ممکن است این سلاح‌ها نیز به آسانی در دسترس این شبه‌نظامی قرار گرفته باشد.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان نیز در دو سال گذشته عکس‌هایی از افرادش را منتشر کرد که به سلاح‌هایی مشابه آنچه از دولت پیشین افغانستان و نیروهای آمریکایی در افغانستان جا مانده، مجهز بودند.

مقام‌های دولت پاکستان که طالبان افغانستان را به حمایت از طالبان پاکستانی متهم می‌کنند، نیز چندین بار به اعتراض گفته‌اند که قرارگاه‌های نظامیان این کشور با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی هدف قرار گرفته‌ است.

تمامی این رخدادها زمانی تعجب برانگیزتر می شود که طی همین روزها دست نوشته و فرمانی محرمانه از سوی هِبَتُ‌الله آخُندزاده «رهبر طالبان» به خبرگزاری اخبار شیعه رسیده که حکایت از آن دارد که وی به نیروهای تحت امر خود دستور داده تا اجازه استفاده‌ از فرودگاه‌های شهرهای قندهار و ترین‌کوت برای انجام عملیات به نیروی هوایی سنتکام را بدهند.

گویا این توافق و معامله پنهانی میان طالبان و آمریکا مشروط به سرکوب گروه داعش و تضمین بقای طالبان در افغانستان صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا