اخبار

بروز نگرانی‌ها از ورود هوش مصنوعی به صحنه‌های نبرد و جنگ

ورود هوش مصنوعی به میدان جنگ باعث نگرانی از شدت گرفتن درگیری‌ها و تضعیف نقش حیاتی انسان در تصمیم‌گیری‌های جنگی شده است.

ورود هوش مصنوعی به میدان جنگ باعث بروز نگرانی‌های فراوانی شده، چرا که هوش مصنوعی نشان داده که می‌تواند سریع‌تر عمل کند، اما لزوماً ایمن‌تر یا اخلاقی‌تر نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اخیراً اظهار داشته، از برخی گزارش‌های دریافت شده مبنی بر استفاده‌ی برخی از کشورها از جمله اسرائیل از هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف در جنگ غزه که «منجر به تلفات زیاد غیرنظامیان شده»، «عمیقاً ناراحت» است.

هوش مصنوعی با الگوریتم‌های پرسرعت خود که حجم عظیمی از داده‌ها را برای شناسایی تهدیدات بالقوه پردازش می‌کنند، می‌تواند به‌ویژه برای انتخاب اهداف، تاثیرگذار باشد.

هوش مصنوعی در فن آرایش رزمی نیز کاربرد دارد، با این روش، پهپادها این قابلیت را خواهند داشت که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بر اساس اهداف تعیین‌شدهٔ قبلی با هم همکاری داشته باشند.

در مقیاسی بزرگ‌تر، هوش مصنوعی مدل‌هایی از میدان‌های نبرد فراهم می‌کند و برای مقابله با حملات، راه‌هایی پیشنهاد می‌کند که هیچ بعید نیست شامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هم بشود.

با توجه به تشدید مسابقه تسلیحاتی و دشواری‌های همیشگی صحنه جنگ، بعید نیست هوش مصنوعی را هم در آینده بسیار نزدیک وارد میدان نبرد کنند و این درحالی است که بخش بزرگی از جهان هنوز به‌طور کامل از پیامدهای بالقوه آن آگاه نیست.

اولریکه فرانکه از شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید: هوش مصنوعی «مثل سیاه‌چاله است؛ لزوماً نمی‌فهمیم چه می‌داند یا چه فکر می‌کند، یا چگونه به این نتایج می‌رسد».

قدرت‌های بزرگ جهانی کوشش فراوانی دارند تا در میدان مسابقهٔ کاربرد نظامی هوش مصنوعی، پیروز صحنه شوند و همین تکاپوی بی‌امان، مانع سامان‌دهی و قانون‌گذاری به‌موقع در این حوزه شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه نوامبر توافق کردند که کارشناسان خود را برای سامان دادن به این وضعیت به‌کار بگمارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا