اخبار

نگرانی عفو بین الملل از افزایش اعدام ها در ایران

عفو بین الملل سازمان غیر دولتی و مردم نهاد مدافع حقوق بشر مستقر در لندن، پنج‌شنبه چهار آوریل 2024 با انتشار گزارشی از روند رو به رشد آمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

عفو بین الملل در گزارش جدید خود اعلام کرد که سال گذشته‌ی میلادی 2023 آمار اعدام ها در ایران به شکل نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده است و با ثبت 853 اعدام، بیشترین آمار اعدام از سال 2015 تاکنون را به ثبت رسانده است.

عمده ترین آمار اعدام ها در ایران مربوط به مواد مخدر و جرائم مربوط به قصاص قتل و محاربه و افساد فی الارض می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید که 481 نفر از اعدام شدگان یعنی بیش از نصف آمار فوق الذکر مربوط به جرائم مرتبط با قاچاق مواد مخدر بوده‌اند.

گزارش این سازمان مردم نهاد مدافع حقوق بشر مستقر در لندن که پنج‌شنبه 4 آوریل بر روی وب سایت ایشان انتشار یافت مدعی است که دستکم بخش قابل توجه افزایش آمار اعدام ها در دو سال اخیر مربوط به سرکوب اعتراضات زن زندگی آزادی است و نظام ایران با افزایش آمار اعدام‌ها به سیاست رعب و وحشت آفرینی خود ادامه می‌دهد.

عفو بین الملل افزوده که آمار اعدام ها نسبت به سال 2022 به میزان 48% و نسبت به سال 2021 به میزان 172% افزایش داشته است.

آمار اعدام ها در سال 2024 که تا بیست مارس اول فروردین ثبت شده نیز 95 مورد اعدام را نشان می دهد.

این سازمان مردم نهاد همچنین به ساختار غیر حقوقی دادگاههای انقلاب ایران که بیشترین احکام اعدام را صادر می کنند اشاره کرده و از مجامع جهانی خواسته که بر ایران فشار لازم را بیاورند.

در این دادگاه‌ها متهمین از حقوق لازم و کافی برای دفاع از خود برخوردار نیستند و از ایراد اتهام و تحقیق در دادسراها و همزمان با بازداشت متهمین تا صدور احکام و اجرای آن مدت زمان بسیار  کمی سپری می‌شود که متهم و وکلای او نمی‌توانند بقدر کافی از حقوق خود برای دفاع برخوردار باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا