اخبارجهانجهان اسلام

مسلمانان در پرجمعیت ترین ایالت هند به ممنوعیت ادامه فعالیت مدارس مذهبی اعتراض کردند

چند هفته پس از حکم دادگاه عالی هند مبنی بر لغو قانون سال ۲۰۰۴ و تعطیلی مدارس مذهبی در اوتار پرادش، با این استدلال که ادامه فعالیت این مدارس، اصول سکولاریسم قانون اساسی هند را نقض می کند، اکنون جامعه مسلمانان هند به ویژه معلمان مسلمان نسبت به این حکم واکنش نشان داده اند.

معلمان مسلمان در هند به حکم اخیر دادگاهی که بر اساس آن هزاران مدارس مذهبی را در پرجمعیت ترین ایالت این کشور تعطیل می کند، اعتراض کردند.

دادگاه عالی الله آباد در ۲۲مارس طی حکمی، قانون آموزش و پرورش مدارس اوتار پرادش در سال ۲۰۰۴ را لغو کرد و تاکید نمود که این قانون، سکولاریسم قانون اساسی هند را نقض می کند.

این دادگاه هم چنین دستور داد که همه دانش آموزان مدارس اسلامی در اوتار پرادش به مدارس “عادی” منتقل شوند.

رهبران حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP ) می گویند که این تصمیم، فرصتی برای دانش آموزان جامعه برای تحصیل در مدارس معمولی مدرن فراهم نموده و به نفع جامعه مسلمان خواهد بود.

اما رهبران مسلمان معتقدند که این حکم سال‌ها اصلاحاتی را که مدارس هند را به شکل مدرن در آورده و برنامه‌های درسی مورد تایید ملی را معرفی کرده است، نادیده می‌گیرد.

ظفرالاسلام خان رئیس سابق کمیسیون اقلیت های دهلی در این زمینه اظهار داشته که حکم دادگاه ناقض مواد ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی هند است که حق اقلیت های مذهبی را برای تأسیس و اداره مؤسسات آموزشی به انتخاب خود تضمین می کند.

وی در ادامه افزود: مسلمانان با تمام وجود از مدارس مدرن استقبال کردند و شاهد بوده ایم که دانش آموزان تحصیل کرده در مدارس به کارمندان، دانشمندان، پزشکان، مهندسان و دیگر متخصصان مدرن د کشور تبدیل شده اند، با این حال، مقام های هندی در حال تعطیل نمودن تمامی مدارس مذهبی بر خلاف میل و منافع جامعه مسلمانان هستند.

دادگاه عالی در حکم خود می گوید: دیوان عالی بارها بر آموزش مدرن با موضوعات مدرن تاکید کرده است، آموزشی که ماهیت جهانی دارد و کودک را آماده می کند تا آینده خود را روشن کند و این کشور را به جلو ببرد.

دادگاه در ادامه افزوده : برنامه درسی مدارس مذهبی «مطمئناً معادل» آنچه دانش آموزان در مدارس معمولی دنبال می کنند نیست، و بنابراین، آموزشی که در این مدارس ارائه می شود نه ماهیت «کیفی» دارد و نه «جهانی».

اما چندین معلم مدارس شناخته شده استدلال دادگاه را زیر سوال برده و گفته اند که مدارس شناخته شده مذهبی آموزش های مدرن ارائه می دهند و از سال ۲۰۱۸ برنامه های درسی که توسط شورای ملی تحقیقات و آموزش هند نظارت می شود را تدریس کرده اند.

گفتنی است با اجرای حکم این دادگاه تمام مدارس شناخته شده مذهبی تعطیل و حدود یکصد هزار معلم بیکار خواهند شد.

بر اساس دیدگاه برخی از تحلیلگران اگر مدارس مذهبی تعطیل شوند، قطعاً میزان ترک تحصیل در میان مسلمانان افزایش خواهد یافت و این مساله، مسلمانان را قربانی بی‌عدالتی می‌کند.

مسلمانان هند مدت هاست که از تبعیض شکایت دارند، فعالان اجتماعی در این رابطه می گویند از زمانی که دولت نخست وزیر نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، گرایش ها و اقدام ها بر ضد مسلمانان تشدید شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا