اخبارجهان

یونیسف: تلفات ناشی از مین های زمینی میانمار در سال گذشته به ۱۰۵۲ افزایش یافت

گزارش‌هایی که از آلودگی مین‌های ضد نفر منتشر شده، نشان می‌دهد که به دلیل تداوم جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای در قاره آسیا، آفریقا و اروپا، مین‌های ضد نفر همچنان از نظامیان و غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

این بار گزارش یونیسف از میانمار هم حکایت از تلفات ناشی از این پدیده دارد.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که درگیری‌ها در کشور فقیر میانمار بیداد می کند، و تعداد تلفات غیرنظامیان، از جمله کودکان، که در اثر مین‌های زمینی و مهمات انفجاری در میانمار کشته یا مجروح شده‌اند، در سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۱۰۵۲ نفر رسیده است.

یونیسف در این زمینه گفت که مین های زمینی و بقایای مواد منفجره جنگی باعث افزایش ۲۷۰ درصدی تلفات در سال ۲۰۲۳ شده که شامل ۱۸۸ کشته و ۸۶۴ زخمی در مقایسه با ۳۹۰ مورد تلفات در سال ۲۰۲۲ می شود.

طبق این گزارش، کودکان بیش از ۲۰ درصد از قربانیان مین های زمینی را در سال گذشته تشکیل داده اند.

میانمار از زمانی که ارتش قدرت را از دولت منتخب، در کودتای سال ۲۰۲۱ گرفت و به گام‌های اولیه در این کشور برای حرکت به سوی دموکراسی پایان داد، دچار آشوب شده، این درگیری ها، میانمار را به یکی از آلوده ترین کشورهای جهان به مین تبدیل کرده است.

در چند سال گذشته از به هم پیوستن گروه های غیرنظامی مسلح با گروه‌های مسلح قومی قدیمی برای مقابله با ارتش این کشور، اتحادی شکل گرفته که حکومت نظامی در میدان جنگ، طی حملات گسترده توسط این گروه‌های شورشی که از اکتبر تشدید شده، تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

یونیسف تصریح کرد مین های زمینی و سایر مهمات انفجاری توسط همه طرف ها در تشدید درگیری ها موثر بوده و به شکل بی رویه ای استفاده می شود.

گفتنی است که سخنگوی حکومت نظامی به تماس رویترز برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است.

دبورا کومینی، مدیر منطقه‌ای یونیسف در شرق آسیا و اقیانوسیه در این زمینه گفت: استفاده از مین‌های زمینی نه تنها مذموم است، بلکه طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی غیرقانونی است.

بر اساس داده های یونیسف، مرکز کشاورزی ساگینگ بیش از ۳۵ درصد از کل تلفات ناشی از مین های زمینی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا