اخبارجهان

افزایش ۲۲ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از تروریسم بر اساس یازدهمین گزارش شاخص جهانی تروریسم

یازدهمین گزارش شاخص جهانی تروریسم از سوی موسسه اقتصاد و صلح بر این واقعیت تاکید دارد که مرگ‌ومیر ناشی از تروریسم ۲۲ درصد افزایش یافته است.

در یازدهمین گزارش شاخص جهانی تروریسم که از سوی موسسه اقتصاد و صلح (IEP) منتشر شده، نشانگر این واقعیت است که مرگ‌ومیرهای ناشی از تروریسم در سال ۲۰۲۳ میلادی در سرتاسر جهان، ۲۲ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که موارد مرگ‌ومیرهای ناشی از تروریسم در افغانستان و عراق با کاهش کم‌سابقه‌ای همراه شده است.

آخرین ارزیابی موسسه اقتصاد و صلح (IEP) از صلح و امنیت جهانی که به تازگی منتشر شده، به صورت مشخص، روندها و الگوهای کلیدی جهانی پدیده تروریسم را شامل می‌شود و بیانگر این حقیقت است که تروریسم در سطح بین‌المللی ۲۲درصد افزایش یافته اما تعداد حوادث تروریستی کاهش ۲۲ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش طی سال ۲۰۲۳، مرگ و میرهای ناشی از تروریسم با افزایش ۲۲ درصدی به ۸۳۵۲ نفر رسیده و هم اکنون به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۷ تاکنون رسیده است، هرچند این میزان ۲۳ درصد کمتر از نقطه اوج آن در سال ۲۰۱۵ بوده است.

لازم به ذکر است که مجموع حملات یا حوادث تروریستی که کاهش ۲۲ درصدی داشته به ۳۳۵۰ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده و پاکستان با ۴۹۰ مورد حمله، بیشترین حوادث را در بین کشورهای دنیا به ثبت رسانده است.

نکته‌ی شاخص و مورد توجه در این گزارش اگر چه حکایت افزایش مرگ و میر دارد اما بیانگر کاهش تعداد حوادث است که بر این حقیقت تاکید دارد که چگونه تروریسم متمرکزتر و کشنده‌تر شده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۳، تعداد کشورهایی که مرگ و میر ناشی از تروریسم را ثبت کرده اند از ۴۴ کشور در سال ۲۰۲۲ به ۴۱ کشور کاهش یافته اند.

در گزارش موسسه اقتصاد و صلح (IEP) هم چنین آمده است: در ۱۳ سالی که شاخص جهانی تروریسم از سوی این موسسه مورد بررسی قرار گرفته و پوشش داده می‌شود این نخستین بار است که کشوری غیر از افغانستان یا عراق در صدر این شاخص قرار گرفته است.

بر اساس گزارش مذکور، مرگ و میر ناشی از تروریسم در بورکینافاسو در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۶۸ درصد افزایش در رده‌ی اول قرار گرفته، جایی که در ۱۳ سال گذشته به افغانستان و عراق اختصاص داشت.

گفتنی است که عراق با ۹۹ درصد کاهش موارد مرگ و میر ناشی از تروریسم شاهد بهبودی قابل توجهی بوده و افغانستان نیز رشد چشم‌گیری در این خصوص داشته، به گونه ای که مرگ و میر ناشی از تروریسم ۸۴ درصد و حوادث تروریستی ۷۵ درصد از سال ۲۰۰۷ کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا