آسیااخبار

پناهندگان اویغور در پاکستان در ماه آوریل با خطر اخراج مواجه هستند

رادیو آسیای آزاد طی گزارشی اعلام کرد که پناهندگان اویغور در پاکستان در ماه آوریل با خطر اخراج مواجه هستند. دولت پاکستان اعلام کرده بود که مرحله دوم روند اخراج اجباری مهاجران افغانستانی فاقد مدرک اقامت را آغاز می‌کند.

خانواده‌های اویغور در پاکستان که اقامت قانونی ندارند و با محدودیت های شغلی و تحصیلی روبرو هستند، اکنون می ترسند به چین بازگردانده شوند، جایی که به دلیل مشکلاتی که فرا روی آنان وجود داشته از آن گریخته و ابتدا به افغانستان و سپس به پاکستان گریخته اند و در صورت بازگردانده شدن به چین با آزار و اذیت روبرو خواهند شد.

به گزارش رادیو آسیای آزاد حدود ۱۰۰ پناهجوی اویغور در پاکستان در ماه آوریل، پس از پایان ماه مبارک رمضان، بر اساس دستورالعمل جدید دولت، با خطر اخراج مواجه هستند.

اویغورها بخش کوچک تری از یک گروه بزرگتر متشکل از یک میلیون و هفتصد هزار پناهجوی افغانستانی در این کشور هستند که دولت پاکستان در اکتبر گذشته اعلام کرد آنها را اخراج خواهد کرد.

دولت پاکستان در نوامبر ۲۰۲۳ تصمیم گرفت که اقامت اویغورها را به مدت شش ماه پس از درخواست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تمدید کند.

خانواده‌های اویغور به‌عنوان پناهنده ی افغانستانی ثبت‌شده اند و دارای کارت شهروندی افغانستان هستند، و غیر از آن هیچ پاسپورت یا هویت قانونی ندارند.

اکثر اویغورها از نوادگان افرادی هستند که ده ها سال پیش از سین کیانگ به افغانستان مهاجرت کرده اند و بعداً به دلیل جنگ و سایر مشکلاتی که در افغانستان با آن مواجه شدند به پاکستان گریختند.

با وجود اقامت طولانی مدت آنها در پاکستان، این دولت به اویغورها تابعیت، پاسپورت یا کارت اقامت اعطا نکرده است، به همین دلیل، آن ها جهت دسترسی به شغل و تحصیل برای فرزندان خود و رفت و آمد آزاد در داخل پاکستان با محدودیت مواجه اند و اکنون می ترسند به چین بازگردانده شوند؛ جایی که برخی کشورها و نهاد‌های مدافع حقوق بشر، دولت را به نسل‌کشی مسلمانان اویغور در ناحیه سین‌کیانگ متهم کرده و می‌گویند چین با بازداشت صدها هزار اویغور، آنها را به اردوگاه‌های کار اجباری اعزام می‌کند.

چین بارها کار اجباری اویغورها را رد کرده اما گزارش ها و مستندات نهادهای حقوق بشری بین المللی، نشان داده که مسلمانان اویغور به ویژه در ایالت سین کیانگ همواره تحت فشار بوده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا