آسیااخبار

قانون جدید مهاجرت در هند؛ مسلمانان استثنا شدند

وزارت کشور هند در آستانه ی برگزاری انتخابات سراسری این کشور اعلام کرده قانون جدید شهروندی را اجرا می‌کند. طبق این قانون، هند به اقلیت‌های قومی و مذهبی کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش شهروندی اعطا می‌کند، اما مسلمانان مشمول این قانون نمی‌شوند.

دولت هند اعلام کرده که قصد دارد قانون شهروندی بحث ‌‌برانگیزی را اجرایی کند که به‌دلیل ضد مسلمانان بودن مورد انتقاد قرار گرفته است.

وزیر کشور هند روز دوشنبه، ۱۱ مارس اعلام کرد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، به تعهد خود در برابر هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارس‌ها و مسیحیان ساکن در کشورهای‌شان عمل کرده است. مقام‌های هندی می‌گویند که این قانون به کسانی که با آزار و اذیت روبه‌رو هستند، کمک خواهد کرد.

این قانون که در سال ۲۰۱۹ تصویب شده بود، اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت که در پی آن ده‌ها تن کشته شده ‌اند. تظاهرات سراسری در سال 2019 پیروان همه ی ادیان را به خود جلب کرد که گفتند این قانون بنیان هند را به عنوان یک کشور سکولار تضعیف می کند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در پاسخ به انتقادها گفته بود که مسلمانان در افغانستان، پاکستان و بنگلادش که دین اسلام در این کشورها مسلط است، مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.

وزارت کشور هند گفته، افراد واجد شرایط می‌توانند درخواست‌های خود را به‌ شکل آنلاین ارسال کنند. برپایه ی این قانون؛ هندو‌ها، زردشتی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، طرفداران آیین جین و مسیحیانی که قبل از ٣١ دسامبر ٢٠١٤ از سه کشور همسایه هند به این کشور پناهنده شده ‌اند، شهروندی هند را دریافت خواهند کرد.

با این حال، منتقدان، این قانون را در مخالفت با قانون اساسی هند که تبعیض علیه شهروندان را به‌دلایل مذهبی ممنوع می‌کند، عنوان کرده ‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل هند هم در بیانیه‌ای این قانون را «تبعیض‌آمیز» خوانده و گفته که بر خلاف ارزش‌های قانون اساسی برابری و قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

موضوع پناهندگان مسلمان روهینگیا در هند نیز در این قانون پیش‌بینی نشده است. مخالفان قانون جدید شهروندی هند، همچنان نگران هستند که اجرای این قانون منجر به هجوم بیشتر پناهجویان به هند خواهد شد.

گفتنی است هند خانه ی 200 میلیون مسلمان است که یک گروه اقلیت بزرگ در این کشور بیش از 1.4 میلیارد نفر را تشکیل می دهند. آنها تقریباً در تمام نقاط هند پراکنده شده اند. بر اساس گزارش‌ها پس از به قدرت رسیدن حزب بهاراتیاجاناتا به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر کنونی این کشور، خشونت و فشار علیه جامعه مسلمانان هند افزایش یافته است.

منتقدان می گویند که سکوت آشکار مودی در قبال خشونت ضد مسلمانان، برخی از افراطی ترین حامیان او را جسورتر کرده و سخنان نفرت انگیز بیشتری را علیه مسلمانان ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا