آیت الله العظمی شیرازی: پاسخگویی به شبهات و دروغ هایی که به قرآن کریم و معصومین علیهم السلام به ویژه در شبکه های ماهواره ای نسبت داده می شود واجب است
آیت الله العظمی شیرازی در بخش سوم سخنان خود در گردهمایی مبلغان دینی در آستانه ماه مبارک رمضان بر وجوب پاسخگویی به شبهات و دروغ هایی که به قرآن کریم و معصومین علیهم السلام به ویژه در شبکه های ماهواره ای نسبت داده می شود، تاکید فرمودند.
معظم له در این زمینه، در بخش سوم بیانات خود در گردهمایی مبلغان دینی در آستانه ماه مبارک رمضان فرمودند: وقتی انسان در آخرت به خاطر تحمل مشقات و مشکلات شخصی و بدرفتاری های همسر، اولاد، اقوام، دوستان و همکاران، طبق وعده الهی و فرمایش معصومین علیهم السلام پاداش عظیمی دریافت می کند، حال اگر این گونه مرارت ها برای خدای متعال و عترت طاهره باشد قطعا پاداش بسیار بیشتری نصیب او خواهد شد.
آیت الله العظمی شیرازی دفاع از قرآن کریم در برابر دروغ هایی که به کلام خدا در شبکه های مجازی و ماهواره ای و حتی بعضا توسط برخی از افراد تحصیل کرده نسبت داده می شود را واجب کفایی و به دلیل عدم وجود کفایت در پاسخگویی، واجب عینی توصیف فرمودند.
معظم له با ذکر داستانی از فيلسوف معاصر امام هادی به نام یعقوب بن اسحاق کندی که تصمیم به نوشتن کتابی به نام تناقضات قرآن داشت فرمودند: اهل فضل می دانند که تناقض در جایی رخ می دهد که هشت وحدت جمع شود، در غیر این صورت به آن تناقض گفته نمی شود.
ایشان در ادامه فرمودند : یکی از شیعیان که به درس یعقوب بن اسحاق کندی می رفته، خدمت امام هادی علیه السلام در سامرا می رسد و امام هادی علیه السلام به او می فرمایند که به کندی بگوید: این که طبق برداشت خودت برخی از آیات قرآن کریم را در مقایسه با بعضی آیات دیگر، تناقضات پنداشته ای، آیا احتمال می دهی که خدای متعال غیر از این معنا را اراده کرده باشد ؟، و آن فرد شیعه در بازگشت به بغداد نزد آن فیلسوف، کلام امام هادی را مطرح می نماید و یعقوب بن اسحاق کندی در پاسخ می گوید که این کلام را از کجا آورده ای؟ چرا که این سخن از تو نیست، و در احوالات امام هادی آمده وقتی این فرد شیعه، امام هادی را گوینده آن کلام معرفی می کند، یعقوب بن اسحاق کندی، تمام نوشته های خود حول این موضوع را پاره کرده و دور می اندازد.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: حال امروزه در برابر ادعای تناقضهای قرآن که در شبکه های ماهواره ای و مجازی به صورت پرحجم و در سطح وسیع به آن پرداخته میشود، چه کسی باید پاسخگو باشد، لذا انجام این مهم بر همه واجب است.
معظم له با اشاره به انعکاس وسیع نسبت های دروغ به پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام چه از سوی غیرمسلمانان و چه مسلمانان منافق فرمودند: متاسفانه مسائلی را که منافقان اصحاب پیامبر به ایشان نسبت داده اند تا به امروز نقل می شود و این دروغ پردازی ها علاوه بر کتاب ها در شبکه های ماهواه ای و مجازی به صورت گسترده منعکس می شود و گاه نسبت های زشت به پیامبر اکرم می دهند، از جمله نقل می کنند که رسول اکرم در حال شنیدن غنا بودند که یکی از منافقان اصحاب وارد می شود، در این هنگام پیامبر اکرم به اطرافیان توصیه می کنند که ادامه ندهید چرا که شخصی که وارد شده ذکر باطل گوش نمی دهد!!!!
ایشان در پاسخ به این ادعاهای مطرح شده و راهکار مقابله با آن فرمودند : یعنی پیامبر اکرم امر باطل را می شنیدند و آن شخص از پیامبر اکرم متقی تر بوده است؟!، و قطعا این موارد نیاز به دفاع و بیان حقایق دارد لذا پاسخ به آنها واجب کفایی و متاسفانه هم به مقدار کفایت برای پاسخگویی به آن ها اقدام لازم صورت نگرفته است و تاسف بارتر آنکه بسیاری هم گول این تبلیغات منفی را خورده اند.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به گنجینه بزرگی که در جهان تشیع به برکت وجود قرآن کریم و پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام وجود دارد فرمودند: در زمان حیات مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی در ۱۰۰ سال قبل، شخصی با نوشتن مقاله ای در دو سه سطر مدعی می شود که شیعیان نه کتاب و نه عالم دینی و نه فکر صحیح و حرف منطقی و حساب شده دارند، پس از آن به تشویق مرحوم آیت الله سید ابولحسن اصفهانی و شاید افراد دیگری که در این زمینه نقش داشتند، سه کتاب به نام های الحصون المنيعة في طبقات الشيعة، الذریعه الی تصانیف الشیعه و الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب نوشته شد و بر هر سه ادعای آن فرد به نحو تفصیلی و مستدل خط بطلان کشیده شد.
معظم له در ادامه فرمودند : مرحوم شیخ علی کاشف الغطاء با نوشتن کتاب الحصون المنيعة في طبقات الشيعة که به معنای دژهای تسخیرناپذیر در طبقات مختلف شیعه می باشد، احوال هزاران نفر از علمای شیعه را گردآوری نمود تا بی پایه و اساس بودن ادعای نویسنده آن مقاله که شیعیان هیچ عالمی ندارند، اثبات گردد، و مرحوم شیخ آغا بزرگ تهرانی هم کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه را نگاشت و در آنجا به ده ها هزار کتب شیعه اشاره نمود تا بطلان ادعای نویسنده آن مقاله که مدعی شده بود که شیعیان کتاب ندارند، ثابت شود، هم چنین مرحوم علامه امینی، کتاب الغدیر فی الکتاب والسنة و الادب را به رشته تحریر در آورد که نمایانگر فکر و حرف منطقی و حساب شده ی شیعه است که تا به امروز این کتاب در دنیا در حال هدایت مردم به سمت شیعه است و قصه های مختلفی در این رابطه ذکر شده است، و با نوشتن این کتاب هم بر ادعای نویسنده آن مقاله، مبنی بر این که شیعیان فکر صحیح و حرف منطقی و حساب شده ندارند خط بطلان کشیده شد.
ایشان در رابطه با برکات کتاب علامه امینی فرمودند : مرحوم علامه امینی قبل از درگذشت، در بیمارستانی در تهران بستری بودند و همان ایام، فردی از یک خانواده ای که به ناصبی بودن شهرت داشتند، به واسطه کتاب الغدیر شیعه شده بود و به من که در آن سالها ایران نبودم مراجعه می نمود و سوالهایی مطرح می نمود، علیرغم آنکه مرحوم علامه امینی به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و نمی توانست سخن بگوید اما کتاب او توانست فردی را از چنگال باطل برهاند.
آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه در گذشته این گونه اقدامهای مفید توسط علمای پیشین انجام شده فرمودند: اما در حال حاضر چه کسی باید پاسخ این همه شبهات، تهمت ها و دروغ پردازیها را بدهد؟ اگر چه نوشتن کتاب، کار مفیدی است و گاه برخی از کتاب ها در شبکه های ماهواره ای هم عرضه می شود که بسیار اقدام نتیجه بخشی است اما دنیای امروزه، دنیای حضور در شبکه های ماهواره ای است، همان گونه که اهل باطل شبکه های ماهواره ای گوناگون فراوانی در رابطه با مساُئل مختلف راه اندازی نموده اند، مومنان هم باید در تمام دنیا سعی کنند که فرهنگ اهل بیت که پاک ترین و زیباترین فرهنگ است را به اشکال مختلف منتشر نمایند.
معظم له با تاکید بر اینکه قرآن کریم در رابطه با منافقان در آیه ۴ سوره منافقون اشاره داشته که : هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ، در حقیقت منافقان دشمن هستند، پس از آنان بر حذر باش، خدا نابودشان کند، به کجا بازگردانیده میشوند؟، فرمودند : خدای متعال یهود و نصارا را دشمن معرفی نکرده اما منافقان دشمن واقعی هستند.
ایشان با اشاره به گنجینه هایی که در طول تاریخ هم چون قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بی نظیر بوده و در اختیار مسلمانان است فرمودند: همان طور که دهها شبکه ماهواره ای در حال انتشار روایاتی هستند که منافقان اصحاب پیامبر اکرم آنها را جعل کرده اند چرا شبکه های ماهواره ای وجود ندارد که در طول تمام سال به بیان مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اهتمام ورزد، و اگر آن مفاهیم ناب به مردم عرضه شود حتی افراد تحصیلکرده را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آیت الله العظمی شیرازی به ماجرای تاثیرگذار اعلام تشیع یکی از دانشمندان مصری در ۶۰ سال قبل اشاره و فرمودند : آن شخص، عالم دینی نبود اما متخصص ادبیات بود و من ماجرای چگونه شیعه شدن او را در مجله ای در عراق خواندم، در آن مجله از وی در باره علت شیعه شدنش سوال شده بود و او اظهار داشته بود که خواندن یک جمله ی نیم خطی در صحیفه سجادیه، سر نخی برای من شد که به سمت تشیع بروم و آن جمله در یکی از دعاهای امام سجاد آمده است.
معظم له با اشاره به بی نظیر بودن مفاهیم صحیفه سجادیه در تاریخ بشریت فرمودند: کسانی که مفهوم این گنجینه گرانسنگ را متوجه می شوند می توانند تا حدی عظمت آن را درک کنند، به همین سبب این ادیب که تا حدی متوجه مفهوم کلمات امام سجاد می شده، وقتی جمله ای تکان دهنده در میان کلام آن امام بزرگوار را می بیند، به سمت شیعه شدن متمایل می شود و آن جمله این بوده که امام سجاد به درگاه الهی عرض می کنند که : أللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أصُوْلُ بِكَ عِنْدَ الضَّرُورَةِ وَأَسْأَلُكَ عِنْدَ الْحَاجَةِ، بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مى كند حركتى سريع و جدى داشته باشم مرا به گونه ای قرار ده كه فقط از تو مدد و كمک بخواهم، بار الها! آنچنانم قرار ده كه قضاى حوائجم را تنها از تو درخواست كنم.
ایشان با بیان این که شاید کسانی که ادبیات و بلاغت نخوانده اند متوجه عمق این مطلب نشوند، فرمودند: صول در عربی فقط و فقط و فقط برای اسب و آن هم در جنگ استفاده می شود، چرا که در جنگ ها از شتر و قاطر استفاده نمی کنند چون آفرینش اسب به گونه ای است که در برابر تمام سختی ها و مشکلات فرار نمی کند حتی اگر به بدن و چشم او هم تیر اصابت کند، باز هم به مسیر خود ادامه می دهد که از این صفت به صوله تعبیر شده و این مختص اسب است.
آیت الله العظمی شیرازی در تشریح معنای ضرورت در این کلام امام سجاد فرمودند: ضرورت به معنای منتهای بی چیزی و عدم قدرت است لذا اگر انسان قدری تشنه و گرسنه است اما تشنگی و گرسنگی او آن چنان شدید نیست و در حال مرگ و تلف شدن نیست از آن تعبیر به ضرورت نمی شود اما ضرورت در جایی استفاده می شود که انسان به اضطرار دچار میشود یعنی هیچ کاری از او برنمی آید لذا امام سجاد در این فراز از مناجات خود به خدای متعال عرضه می دارند که بارالها در وقت ضرورت و در شرایطی که من دچار اضطرار شده ام و هیچ کاری از من برنمی آید اما چون تو را دارم و به تو عقیده دارم، صوله دارم، مفهوم دقیق این فراز را کسی که به ادبیات و بلاغت عرب آشنا باشد متوجه می شود، یعنی در منتهای ضعف و ناتوانی، منتهای قدرت و قوت را دارم چون اعتمادم به توست.
معظم له با تاکید بر اینکه در هیج جا به جز قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نمی توان به این مفاهیم ناب دست یافت فرمودند: چرا شبکه های ماهواره ای وجود نداشته باشد که این حقایق را به مردم برساند، چرا که رسول خدا در روز غدیر و غیر از آن، چندین مرتبه تاکید فرمودند فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ، حاضر باید این پیام را به غائب و پدران هم به فرزندانشان، تا روز قیامت ابلاغ کنند، و این لام هم لام امر و به معنای وجوب است و این برای عموم است و هر کس که می تواند در نشر آن باید تلاش نماید و کوتاهی نکند.
ایشان با تاکید بر اینکه امروزه دنیا، دنیای شبکه های ماهواره ای و اینترنت و نظیر این تکنولوژی هاست و مطالب مفسده انگیز از سوی اهل فساد در همین فضاها در حال پخش شدن و تاثیرگذاری است فرمودند: ماه مبارک رمضان مناسبت خوبی برای نقل و تکرار این گونه مطالب است و هر حسینیه ای که در هر جای دنیا قرار دارد از هم اکنون باید به این فکر باشد که با استفاده از شبکه های ماهواره ای و اینترنت، فرهنگ قرآن کریم و رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام را منتشر نماید همانگونه که پیامبر خدا فرمودند : كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی، لذا باید همه این مطالب منتشر شود و چه بسا که یک انسانی که در سرزمینی دور زندگی می کند قبل از انسانی که در نزدیکی ماست هدایت شود.
آیت الله العظمی شیرازی ضمن مقایسه ابولهب و ابوذر فرمودند: ابولهب عموی پیامبر خدا و از قریش بود و در مکه در کنار آن حضرت حضور داشت اما سوره مسد در مورد او نازل شد ولی ابوذر از راهی دور در جلسه ای خدمت پیغمبر اکرم رسید و پس از شنیدن سخنان آن حضرت تغییر پیدا کرد، و در بسیاری از موارد انسانهایی که در دور دست ها زندگی می کنند هدایت شده اند لذا اگر افرادی که در کنار ما هستند و علیرغم شنیدن برخی مطالب نورانی هدایت نمی شوند این دلیل نمی شود که افرادی در دوردستها، با شنیدن حرف شما هدایت نشوند، بنابراین هر کدام از ما در برابر این مهم مسئول هستیم و نباید در بیان آن سستی کنیم.
معظم له با بیان داستانی از ۵۰ سال قبل که هنوز به ایران نیامده بودند و در کربلا سکونت داشتند فرمودند: من در آن ایام مرتب سخنرانی داشتم اما از پرداختن به مساله خمس پرهیز می کردم چرا که تصور می کردم شاید این ذهنیت در مردم به وجود آید که چون من سید هستم، هدف از گفتن این گونه مسائل به دلیل نفع شخصی باشد، اما پس از مدتی این نکته به ذهنم رسید که آیا این مساله، عذر موجهی نزد خدای متعال محسوب می شود؟، لذا در روز جمعه ای در یک سخنرانی با گفتن دو مقدمه به گفتن مساله خمس پرداختم، در مقدمه اول تاکید کردم که من سید هستم و اگر محتاج باشم می توانم خمس دریافت کنم اما از خدا خواسته ام که از خمس برای مصرف شخصی استفاده نکنم و خدای متعال هم عنایت فرموده و با نذر و هدیه ی مردم زندگی من گذشته است، و در مقدمه دوم هم اشاره نمودم که اگر با این عذر، حکم خمس را عنوان نکنم، نمی دانم که معذور هستم، و پس از آن، مسائل مربوط به خمس را به مدت نیم ساعت بیان کردم.
ایشان در ادامه فرمودند : در بعدازظهر همان روز جمعه شخصی نزد من آمد و مقدار بسیار زیادی به من پول داد و گفت سخنان شما در من تاثیر گذاشت و من تا حالا خمس پرداخت نکرده ام و با آنکه در بانک پول دارم اما همین عصر جمعه تصمیم به پرداخت خمس گرفتم تا به فردا موکول نشود از ترس اینکه امشب از دنیا بروم، لذا از مادر و خواهر و دختر و پسرم این پولها را گرفتم، و آن پولها، پولهای کشورهای مختلفی بود و من در طول عمرم تا کنون کسی به این مقدار به من پول نداده بود.
آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه پس از کار عجیب این مرد با خود گفتم اگر من مساله خمس را مطرح نمی کردم، همین مرد در روز قیامت جلوی من را می گرفت، فرمودند : این بهانه که چون من سید هستم پس برای جلوگیری از ایجاد شبهه مساله از گفتن احکام خمس پرهیز کنم عذر موجهی نبود، لذا گاه انسان قدرت تاثیر مطلب حق را نمی تواند تشخیص دهد و چه بسا یک سخنرانی در همین شبکه های ماهواره ای در ده ها کیلومتر آن طرف تر تاثیر جدی می گذارد و اگر عنوان نشود آن تاثیر اتفاق نمی افتد.
معظم له با اشاره به آیه ۱۴۹ سوره انعام : قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ، برای خدا حجّت بالغه و رساست، و آیه ۱۶۵ سوره نساء : رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ، رسولانی را فرستاد که (نیکان را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند تا آنکه پس از فرستادن رسولان، مردم را بر خدا حجّتی نباشد، فرمودند: گاه ممکن است که در روز قیامت فردی ما را مواخذه کند که آنگونه که من باید قانع می شدم و باور می کردم حقایق به من نرسید قطعا ما مسئول هستیم، بنابراین حرف های درست و مطالب صحیح فقط و فقط در قرآن و عترت ذکر شده و سومی ندارد و پیامبر خدا هم فرمودند : كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی و البته در حجت بودن کلام رسول اکرم هم شکی نیست.
ایشان با اشاره به جایگاه ابو محمد حكم بن عتيبة عجلي که یکی از بزرگان عامه بوده و پس از تاسیس مذاهب چهارگانه کنار گذاشته شد فرمودند: آنگونه که نوشته شده او خود را فردی بسیار دانا می پنداشت، و در وسائل الشیعه و برخی کتب دیگر شیعه و حتی در کتب عامه آمده که یک مرتبه که او خدمت امام محمدباقر علیه السلام شرفیاب شد و مطالبی عنوان کرد، امام محمد باقر فرمودند: فليذهب الحكم يمينا وشمالا فوالله لا يوجد العلم إلا من أهل بيت نزل عليهم جبرئيل، هر کجا بروی کلام صحیح مفید نخواهی یافت جز آنکه نزد ما بیایی که جبرئیل بر ما نازل می شود.
آیت الله العظمی شیرازی تاکید فرمودند: اهل بیتی که جبرئیل بر ایشان نازل می شود همین عترت طاهره هستند که کم و بیش در اختیار من و شما هستند و چرا دنیا از آن غافل است و چرا حقایق فرمایشات ایشان به مردم دنیا نمی رسد و این مساله یک واجب کفایی است که چون به قدر کفایت در این زمینه افرادی وجود ندارد در حال حاضر واجب عینی است و بسیاری از مردم اگر قانع بشوند تغییر پیدا می کنند و حتی دیگران هم تغییر می دهند.
معظم له در ادامه فرمودند : لذا شایسته است که هر حسینیه یک شبکه ماهواره ای راه اندازی کند ولو آنکه از الان به فکر آن باشد اما ده سال آینده راه اندازی شود، و هر هیات و مسجد و موسسه ای هم، چنین اقداماتی انجام دهند تا به دنیا برسد و آنچه را که در چارچوب این مراکز در رابطه با اهل بیت در طول سال وجود دارد به تمام دنیا برسد و وقتی از این همه مراکز به دنیا مطالب منتقل شد، تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: اگر چه انجام این گونه فعالیت ها واجب کفایی است و به دلیل عدم کفایت، واجب عینی است و در تمام طول سال باید انجام شود اما ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که تمامی موارد ذکر شده را که فریضه است انجام دهد، بر اساس خطبه پیامبر اکرم که اگر هر فریضه را انسان در ماه مبارک رمضان انجام دهد ثواب آن به اندازه هفتاد مرتبه انجام آن فرائض در دیگر ماه های سال است لذا چه نیکوست که این فرصت از دست انسان نرود که حیف است.
آیت الله العظمی شیرازی در پایان توصیه فرمودند : لذا کسانی که از مرد و زن در حال حاضر و یا بعدا سخنان من را می شنوند سعی کنند که از این فرصت ماه مبارک رمضان بیشتر و بیشتر استفاده نمایند، هم برای مقام تقوای خود و بالا بردن آن و هم برای انجام وظیفه نمودن نسبت به دیگران.