آفریقااخبارجهان

موافقت رئیس شورای حاکمیت سودان با توقف جنگ در ماه رمضان پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت و درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد

نماینده سودان در سازمان ملل گفت: نامه ای از رئیس شورای حاکمیت دریافت کرده است که در آن موافقت خود را با درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر توقف جنگ در ماه رمضان اعلام کرد.

ادریس حارث محمد افزود: عبدالفتاح برهان رهبر نظامی سودان از سازمان ملل درخواست کمک کرده است تا نیروهای واکنش سریع را ملزم به رعایت تعهدات مندرج در توافق جده نماید.

ادریس حارث محمد نماینده سودان در سازمان ملل از دریافت نامه ای از سوی عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیت سودان خبر داد که طی آن نامه موافقت خود را با توقف جنگ اعلام کرده است.

وی ضمن استقبال از درخواست گوترش برای توقف عملیات‌های خصمانه در ماه رمضان، با اشاره به اینکه نیروهای واکنش سریع هنوز در خانه‌ها و مناطق مسکونی حضور داشته و حملات پیاپی‌ را علیه شهروندان در استان الجزیره آغاز می‌کنند، درباره چگونگی اجرای این کار توضیح خواست.

گفتنی است «آنتونیو گوترش»، روز گذشته خواستار آتش بس در ماه رمضان شده بود و از دو طرف خواسته بود از طریق توقف اقدامات خصمانه به ارزش های ماه رمضان احترام بگذارند.»

شورای امنیت سازمان ملل هم روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار توقف فوری خصومت‌ها در سودان در ماه رمضان شد.

این قطعنامه با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید و روسیه به آن رای ممتنع داد.

در این قطعنامه‌ای که انگلیس آن را تنظیم کرده، از همه طرف‌ها در سودان خواسته شد، تضمین کنند تمامی موانع ارسال کامل، سریع و ایمن کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزها و نقاط مختلف را برطرف کرده و به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی انسانی پایبند باشند.

سازمان ملل تاکید دارد که درگیری میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در نزدیک به یک سال گذشته باعث شده حدود نیم جمعیت سودان به کمک نیاز پیدا کنند، و حدود هشت میلیون نفر به دلیل درگیری‌ها آواره شده‌اند.

در مقابل این قطعنامه، وزرات خارجه سودان چهار شرط را برای تحقق این خواسته لازم دانسته که از جمله آنها خروج نیروهای واکنش سریع از خانه‌های شهروندان و مراکز عمومی شهری است.

این وزارتخانه در بیانیه خود بر لزوم عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع از دو استان الجزیره و سنار و تمامی شهرهایی که پس از امضای بیانیه اصول انسانی در ۱۱ مه ۲۰۲۳ به آنها یورش کردند، همانند نیالا، الجنینه، زالنجی و الضعین و در ادامه جمع‌آوری تمامی نیروهایش در منطقه‌ای مورد توافق تاکید کرد.

وزارت خارجه سودان در ادامه بیانیه خود دو شرط دیگر را اعلام و تاکید کرد که نیروهای واکنش سریع باید فجایع و موارد نقض قوانین بین‌المللی انسانی و قوانین حقوق بشری را که نیروهای واکنش سریع در استان‌های مختلف از جمله دارفور، الجزیره، سنار و نیل آبی مرتکب می‌شوند و همینطور نقض‌هایشان در کردفان جنوبی و کردفان غربی را باید متوقف کرده و نیز اموال عمومی و شخصی غارت شده را بازگردانده شده و عاملان تخریب مراکز عمومی و دارایی‌های مردم محاکمه شوند.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد، با متوقف شدن جنگ، باید اقدامات سیاسی لازم پس از رایزنی‌های گسترده‌ای با تمامی احزاب ملی درباره مدیریت دوره انتقالی اتخاذ شده و پس از آن نیز انتخابات سراسری برگزار شود.

از ۱۵ آوریل گذشته درگیری مسلحانه‌ای میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آغاز شد که طبق گزارش‌های بین‌المللی درگیری‌ها تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی در این کشور منجر شده است.

ایالات متحده آمریکا در این زمینه معتقد است که طرف‌های درگیر مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا