اخبارپاکستانجهان

شهباز شریف برای دومین بار به عنوان نخست وزیر پاکستان سوگند یاد کرد

شهباز شریف، برادر کوچک نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان، با کسب ۲۰۱ رای برای بار‌دوم به‌ عنوان نخست‌وزیر آن کشور سوگند وفاداری یاد کرد.

انتخابات جنجالی پاکستان در هشتم فوریه، ماه گذشته میلادی انجام شد، پروسه ای که بر اساس ادعای برخی از احزاب، همراه با تقلب و توام با دخالت ارتش این کشور بوده است.

در عین حال شهباز شریف روز یک‌شنبه، ۱۳ اسفند، سه هفته پس از انتخابات سراسری پاکستان که براساس آن دولت ائتلافی تشکیل شد، در پارلمان تازه ‌تاسیس این کشور، سوگند وفاداری یاد کرد.

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از مذاکره با رقبای خود برای تشکیل ائتلاف نیز خودداری کرد.

در مقابل، حزب «مسلم لیگ» پاکستان و حامیانش پس از انتخابات ۸ فوریه توانستند پس از چند روز مذاکره برای ائتلاف را در پیش گرفتند.

حزب عمران خان مدعی است بر اساس شواهد و مدارک، پیروزی آن‌ها «در حین شمارش آرا به سرقت رفته است»؛ اتهامی که از سوی کمیسیون انتخابات رد شده است.

به همین دلیل متحدان عمران خان در حالی که تصاویر او را در دست داشتند، هنگام شروع سخنرانی شهباز شریف در پارلمان مقابل او ایستادند و فریاد «دزد رأی» و «شرمت باد» سر دادند.

شهباز شریف نیز در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: «ما در گذشته قربانی اقدامات سیاسی شدیم اما هرگز انتقام نگرفتیم.»

او بدون نام بردن از عمران خان گفت که «حاکم قبلی» بسیاری از رقبای سیاسی از جمله او و متحدش آصف علی زرداری را به زندان انداخت.

شهباز شریف همچنین حامیان عمران خان را به حمله به تأسیسات نظامی متهم کرد و افزود که اکنون پارلمان و دادگاه تصمیم خواهند گرفت که آیا کسانی که در حمله به تأسیسات نظامی دست داشتند مستحق عفو هستند یا خیر.

وی همچنین گفت که بزرگترین چالش او در حال حاضر وضعیت اقتصادی پاکستان است که برای اداره امور کشور به وام‌های خارجی متکی است.

پاکستان برای تقویت ذخایر ارزی خود به کمک‌های مالی متکی است و صندوق بین‌المللی پول و متحدان ثروتمندی مانند چین و عربستان سعودی میلیاردها دلار به این کشور کمک مالی می‌کنند.

این در حالی‌ست که دست‌کم ۳۱ تن از نمایندگان کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای از جو بایدن رییس‌جمهور و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ی این کشور خواسته‌اند تا از به‌رسمیت شناختن دولت جدید پاکستان خودداری کنند.

در این نامه که روز جمعه، ۱۱ اسفند منتشر‌شد، آمده: «آمریکا از مقام‌های پاکستانی خواستار آزادی تمامی کسانی که به‌دلیل مشارکت در سخنرانی یا فعالیت سیاسی بازداشت گردیده اند، شود، نمایندگان آمریکا در اسلام‌آباد نیز موظف شوند تا اطلاعات مربوط به چنین مواردی را جمع‌آوری و از آزادی آن‌ها حمایت کنند.»

اعضای کنگره آمریکا هم‌چنبن خواستار تحقیق در مورد ادعای تقلب در انتخابات گذشته‌ی پاکستان شده‌اند.

گفتنی‌است، واجدان شرایط در پاکستان در هشتم فوریه پای صندوق‌های رای‌ رفتند و باوجود قطع شبکه‌های مخابراتی و اینترنت در این همه پرسی شرکت نمودند اگرچه روند سیاسی مذکور منجر به بازداشت بعضی افراد و خشونت نیز شد.

اگر چه به هر ترتیب حزب مسلم لیگ اکنون قدرت را در پاکستان به دست گرفت اما این قدرت، توسط متغیرهای پیچیده‌ در محیط ناپایدار داخلی پاکستان محدود خواهد شد.

دوقطبی شدن مداوم در فضای سیاسی این کشور، به وجود آمدن جدی‌ترین بحران اقتصادی تاریخ این کشور، افزایش تهدیدات امنیتی، کاهش ظرفیت نهادهای دولتی، وضعیت نابسامان منطقه‌ای و ساختار سیاسی که در آن قدرت بیش‌تر به سمت نظامیان برتری دارد، از جمله این محدودیت‌هاست.

دولت جدید پاکستان چالش‌های داخلی و خارجی بسیاری را پیش رو دارد، این چالش‌ها دولت تازه بر سرکار آمده را موظف می‌کند تا در عین به کار گرفتن استراتژي برای رسیدگی به هر دو بعد چالش ها در داخل و خارج کشور، بین موارد فوری و مهم، تمایز قائل شده و تدبیر بیشتری بیندیشد.

بر اساس نگاه تحلیلگران، توانمندی دولت تازه در پاکستان در رسیدگی به اقتصاد درگیر بحران، برای آینده این کشور، مهم‌ترین چالش پیش روی این دولت خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا