اخباراروپاجهان

رقیب انتخاباتی اردوغان از علویان ترکیه است

نامزد رقیب کاندیدای حزب حاکم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی در توئیتر خود را از  علویان ترکیه دانست.

کمال قلیچدار اوغلو، رقیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات پیش‌رو با اعلام علنی تعلق خود به اقلیت علوی ترکیه تلاش کرد توجه ها را به سمت تبعیض علیه اقلیت ها در جامعه ترکیه بکشاند.

این برای نخستین بار است که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به طور علنی خود را از اقلیت علوی این کشور معرفی می‌کند. اعضای اقلیت علوی پیش از این بارها در ترکیه، قربانی تبعیض و کشتار بودند و گروهی از سنی‌های افراطی ترکیه تلاش می کنند اجازه ندهند علوی ها در مناصب سیاسی رشد کنند.

«کمال قلیچدار اوغلو» سیاستمدار و اقتصاد دان ترکیه ای هم اکنون رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نماینده مردم ازمیر در مجلس این کشور است. او وعده داده که به تبعیض‌ها علیه علویان و «مجادله‌های مذهبی» در ترکیه پایان دهد.

این سیاستمدار ۷۴ ساله متولد استان تونجلی است که اکثریت ساکنان آن از کردها و علویان هستند.

علویان ترکیه جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر دارند که حدود 30درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. عقاید و باورهای علویان شباهت ها و اشتراکات زیادی با شیعیان دوازده امامی ( امامیه) دارند و خودشان را زیر شاخه تشیع می دانند هر چند تفاوتهایی هم با شیعیان دارند.

انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه 14 می 2023/ 24 اردیبهشت 1402 در ترکیه برپا خواهد شد.

……..

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا