اخبارپاکستانجهان

تحریک طالبان پاکستان مدعی شد ۷۷ نیروی امنیتی پاکستان را از پای در آورده است

تحریک طالبان پاکستان ادعا کرد که در حمله به مواضع نیروهای امنیتی پاکستان ۷۷ نفر را از پای در آورده و ۹۵ نفر دیگر را زخمی کرده است.

تحریک طالبان پاکستان ادعا کرد تنها در ماه فوریه امسال، ۶۴ حمله به مواضع نیروهای امنیتی پاکستان انجام داده که طی آن ۷۷ نفر کشته و ۹۵ نفر مجروح شده اند.

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اواخر روز جمعه، ۱۱ اسفند ماه ، در خبرنامه‌ای اعلام کرد که این حملات در دیره اسماعیل خان، وزیرستان جنوبی و شمالی، لاخی مروت، پیشاور، ملاکند، باجور، چمن، لوی‌در و برخی مناطق دیگر انجام شده است.

تی‌تی‌پی مدعی است که در این حملات خودروهای نظامی پاکستان را منهدم کرده و تجهیزات جنگی نیروهای امنیتی را به «غنیمت» گرفته است.

تاکنون دولت پاکستان آمار منتشر شده توسط تی‌تی‌پی را تایید نکرده است.

پیش از این طالبان پاکستانی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۳ مجموعا ۸۸۱ حمله در پاکستان انجام داده که بیش از ۲۱۹۳ سرباز پاکستانی در آن کشته شده اند.

در پی افزایش ناامنی‌ها در پاکستان، اسلام‌آباد، طالبان افغانستان را به همکاری با طالبان پاکستانی متهم کرد، ادعایی که از سوی طالبان افغانستان رد شده است.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات بلوچستان حکومت طالبان را متهم کرد که تروریست‌هایی را که از خاک افغانستان به پاکستان حمله می‌کنند تحویل نمی‌دهد و با پاکستان بازی دوگانه می‌کند.

وی در گفتگو با رسانه‌ها مدعی شد که پاکستان اسناد دقیقی را به حکومت طالبان ارائه کرده و بارها درخواست تحویل عناصر تروریستی موجود در افغانستان را که حملاتی را در پاکستان انجام داده اند، داده است، اما به گفتۀ او، حکومت طالبان تاکنون نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده است

نماینده پاکستان در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت درباره افغانستان که در آذر ماه سال جاری برگزار شد نیز گفت گروه‌های تروریستی به طور آشکار تحت حمایت حکومت طالبان هستند.

«منیر اکرم» در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای این کشور، منطقه و جهان است.

وی در ادامه افزود: در افغانستان به «تحریک طالبان پاکستان» (تی تی پی) و گروه‌های وابسته به آن آزادی عمل داده شده است.

نماینده پاکستان در سازمان ملل تاکید کرد تهدید «تی تی پی» علیه پاکستان از خاک افغانستان جدی است و حملات این گروه به دلیل دست یافتن به سلاح‌های پیشرفته غربی پیچیده‌تر از گذشته انجام می‌شود.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت پاکستان نیز در آذر ماه امسال گفت که پاکستان به انتظاری که از حکومت طالبان داشت، دست نیافته است و این امر «بسیار ناامید کننده» است، چرا که که طالبان برای خنثی‌ کردن تهدید تحریک طالبان پاکستانی «تضمین‌های خاصی» داده بود.

مقام های پاکستان بارها گفته‌اند که تحریک طالبان در افغانستان تحت کنترل طالبان پناه برده و درآنجا آموزش و در خاک پاکستان فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد.

در ماه‌های گذشته پاکستان هم حملاتی را علیه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان انجام داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا