آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعراق

هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره گسترش نفرت و بیگانه هراسی

نفرت پراکنی و گسترش بیگانه هراسی، به خصوص در کشورهای غربی و نسبت به مسلمانان در حال رشد است و افراط گرایان حمله کننده به اقلیت ها از ابزار آزادی بیان برای رسیدن به هدف خود سواستفاده می کنند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ «فرناند دو وارنس» گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اقلیت ها، در گزارش جدید خود نسبت به سوءاستفاده اغلب رسانه های اجتماعی از آزادی بیان، برای گسترش نفرت، تعصب و خشونت علیه اقلیت ها هشدار داده و خواستار یک معاهده بین المللی برای مبارزه با این مسأله فراگیر شد.

وی عنوان داشت که هولوکاست از اتاق های گاز شروع نشده و نفرت پراکنی رسانه های وقت آلمان نازی، شروع این جنایت فراموش ناشدنی بود. استفاده از کلمات تحقیر آمیز علیه اقلیت ها و رواج آن می تواند مقدمه تاریک بر شروع پاکسازی و حذف اقلیت ها باشد، مسأله ای که تاریخ معاصر بر آن مهر تایید نهاده است.

در حالی که بیش از سه چهارم موارد گفتمان نفرت پراکنی، اقلیت ها را هدف قرار می دهد، مسئولیتی بر عهده کسی نیست و اقدامی بر علیه آن صورت نمی گیرد.

به گفته وی این تهدیدات می تواند منجر به جنایات گسترده، نقض حقوق بشر و در نهایت، درگیری احتمالی شود. دولت ها، جامعه مدنی و شبکه های اجتماعی وظیفه دارند گام های بیشتری در جهت اجرای كامل و موثر تعهدات حقوق بشری بردارند.

گزارشگر ویژه همچنین بر ضرورت ایجاد یک معاهده بین المللی در زمینه مبارزه با نفرت پرانی تاکید کرد و لازمه امروز جهانی برای مقابله با این تهدید را ایجاد چارچوب نظارتی مبتنی بر حقوق بشر، دانست و معتقد است با ایجاد یک معاهده بین المللی دولت ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، امکان نفرت پراکنی کمتری را خواهند داشت.

اخیرا نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آزادی ادیان و اعتقادات طی گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، درباره رشد نفرت و خشونت علیه مسلمانان در سطح جهان هشدار داد.

شهید در گزارش خود بدون نام بردن از حکومت خاصی، اعلام کرد که شمار زیادی از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی به صورت چشمگیر مسلمانان را هدف قرار داده‌اند و به بهانه افراط گرایی و تهدیدات امنیتی محدودیت‌های جدیدی را علیه آنها اعمال می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه گفتمان اسلام‌هراسی، تبعیض سازمان یافته دولتی و خشونت علیه مسلمانان را افزایش داده است، افزود: بدین صورت مسلمانان شاهد محدودیت آزادی دینی و اعتقادی و حقوق بشر بوده‌ و خواهند بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا