اخبارجهان

یکی از کوچکترین ماهی‌های جهان صدایی به بلندی شلیک گلوله دارد!

دانشمندان می‌گویند یکی از کوچک‌ترین ماهی‌های جهان، که به اندازه عرض ناخن یک انسان بالغ است، می‌تواند صدایی به بلندی شلیک گلوله تولید کند.

بر اساس مطالعه ی منتشر شده در مجله آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا، ماهی دانیونلای ۱۲ میلی متری که در نهرهای میانمار یافت می شود، صداهایی بیش از ۱۴۰ دسی بل تولید می کند.

این مقاله می‌گوید رایج‌ترین مکانیسم در ماهی‌ها برای تولید صدا شامل ارتعاشات بادکنک شناوری آن‌ها و انقباضات ماهیچه‌های خاصی است.

با این حال، مکانیسم تولید صدای این ماهی، که دارای کوچک‌ترین مغز شناخته‌شده در بین مهره‌داران است، ناشناخته می باشد، زیرا مکانیسم‌های ماهیچه‌ای مرتبط با بادکنک شناوری، توضیح قابل قبولی برای منشا صدا ارائه نمی‌کردند.

دانشمندان در برلین دریافته‌اند که این ماهی، دارای سیستم تولید صدای منحصربه‌فردی است که شامل غضروف، دنده خاص و عضله مقاوم در برابر خستگی است که این ویژگی به ماهی اجازه می دهد تا پالس های سریع و بلند تولید کند.

دانشمندان مشخص نکرده اند که چرا ماهی، چنین صداهای بلندی تولید می کند، اما پیشنهاد کرده اند که این صداها می تواند به حرکت ماهی در آب های تیره کمک کند و یا یک تاکتیک تهاجمی است که توسط ماهی های نر، برای هشدار دادن به رقابت استفاده می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا