آمریکااخبارجهانسوریه

سازمان ملل: نزدیک به ۱۷ میلیون سوری به کمک های بشردوستانه نیاز دارند

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری اعلام کرد: در سال ۲۰۲۴ چشم انداز بشردوستانه ی تیره و تاریکی برای سوریه متصور است.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در سوریه گفت: ادر حال حاضر ۱۶ میلیون و هفتصد هزار نفر در سوریه به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که این تعداد، تقریباً سه چهارم از جمعیت سوریه و بیشترین تعداد افراد نیازمند از آغاز بحران است.

وی در ادامه افزود: گسترش درگیری ها در شمال سوریه و حملات اخیر در دمشق و حمص همچنان به تدام تلفات غیرنظامیان منجر شده است.

گریفیتس اضافه کرد: در شمال شرق سوریه، حملات اخیر از اواسط ژانویه منجر به تعطیلی کامل صدها تاسیسات ضروری از جمله ایستگاه های آب، مراکز بهداشتی، مدارس، و سایر خدمات حیاتی شده است، و بیش از یک میلیون نفر، از شهرها تا روستاها به برق دسترسی ندارند.

او با اشاره به زمین لرزه های ۶ فوریه ۲۰۲۳ در ترکیه و سوریه به عنوان “شدیدترین زلزله در قرن اخیر” گفت که در سوریه، جایی که در آستانه رسیدن به مرز ۱۳ سال جنگ و درگیری است، واضح است که با وقوع این فاجعه، بر مشکلات مردم این کشور افزوده شده و هم چنان باید به پیامدهای انسانی طولانی مدت زلزله رسیدگی شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل هم چنین گفت: کاهش دسترسی به برق، آب و سوخت، ناامنی غذایی و سوء تغذیه را به ویژه در میان اعضای آسیب پذیر جامعه مانند کودکان و زنان باردار و شیرده تشدید کرده است.

گریفیتس در ادامه گفت : به این ترتیب در سراسر سوریه درگیری ها و نزاع های جاری، کاهش خدمات ضروری، کمبود آب و وضعیت وخیم اقتصادی در حال افزایش هستند.

او هم چنین تصریح کرد: برخی از مشکلات فراروی امدادرسانی های بشردوستانه، از جمله حوادث امنیتی روزانه، توانایی فعالان و سازمان های امدادی بشردوستانه را برای ارائه ایمن کمک های ضروری و مستقیم به افراد آسیب دیده محدود کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: من مجددا از همه طرف‌های درگیر دعوت می‌کنم که به حقوق بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند، بدیهی است که کمک های فرامرزی برای مردم شمال غرب سوریه در آینده ای قابل پیش بینی همچنان حیاتی خواهد بود.

گریفتیس تاکید کرد: همچنین واضح است که گسترش حمل و نقل در سراسر سوریه از جمله در شمال غرب، یک ضرورت بشردوستانه است.

“گیر پدرسون” نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز از دولت سوریه و گروه‌های مخالف آن خواست برای از سرگیری مذاکرات بازنگری قانون اساسی این کشور، اواخر آوریل در سوئیس گرد هم آیند.

او از شورای امنیت درخواست نمود که در شرایطی که او بیش از ۱۸ ماه گذشته تلاش کرده است تا توافق طرفین را فقط بر سر مکان برگزاری جلسات جلب کند، اما روسیه می گوید که سوئیس بی‌طرف نیست و از اوکراین حمایت می‌کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با تاکید بر اینکه «این روند باید بدون مداخله خارجی انجام شود،» اظهار امیدواری کرد که سند مورد انتظار توافق‌شده برای ازسرگیری مذاکرات بازنگری قانون اساسی، گامی کلیدی در نقشه‌ راه صلح برای سوریه باشد.

گفتنی است که سوریه از سال ۲۰۱۱ که حکومت بشار اسد اعتراضات دموکراسی خواهانه مردم این کشور را سرکوب کرد، درگیر یک جنگ داخلی خونین شده است، ظهور گروه سنی های تندروی داعش و برخی گروه های تندروی سنی دیگر نیز پس از آن از هم از جمله مصیبت هایی بوده که مردم این کشور را درگیر نزاع های خونین پی در پی نموده است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل طی این سالها صدها هزار نفر کشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا