اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : پس از ظهور حضرت حجت، رجعت برای تمام ۱۳ معصوم دیگر علیهم السلام وجود دارد، و همگی همانند حکومتی که در زمان پیامبر اکرم و امیرالمومنین وجود داشته، به عدل حکومت می نمایند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه شانزدهم شعبان سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از خصوصیات دروان پس از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند : در روایت آمده که تورات در الواح سنگی نوشته می شده و از آسمان به زمین فرود می آمده و در اختیار حضرت موسی قرار می گرفته است و محتوای آن همانند قرآن کریم به مردم ابلاغ می شده است، این الواح در حال حاضر موجود می باشد اما مردم و ما از مکان آنها آگاه نیستیم.

معظم له در ادامه فرمودند : در روایت آمده که حضرت حجت پس از ظهور، این الواح سنگی را که تورات اصلی در آن ها نوشته شده را از میان کوه ها بیرون می آورند و به علمای یهود نشان می دهند و به آنها می گویند که اینها تورات است، آیا شما تورات را قبول دارید؟، و وقتی علمای یهود به آن الواح نگاه می کنند، متوجه می شوند که تورات است و در پاسخ می گویند که قبول داریم، و در ادامه حضرت حجت نام خود را در میان الواح سنگی به علمای یهود نشان می دهند.

ایشان در رابطه نحوه مواجهه حضرت حجت با علمای مسیحیت فرمودند : در روایت آمده که انجیل اصلی را هم که خدای عزوجل بر حضرت عیسی فرو فرستاده، حضرت مهدی به همه علمای نصرانی نشان می دهند و به آنها می فرمایند که این انجیل اصلی است و نام من در آنجا نوشته شده است.

آیت الله العظمی شیرازی با توجه به نوع مواجهه حضرت با علمای یهود و مسیحیت فرمودند : لذا در روایات آمده که ، یهودی ها و مسیحی ها مسلمان می شوند و فقط کسانی که نام خود را مسلمان نهاده اند، با امام زمان می جنگند.

معظم له در رابطه با نسخه های فعلی انجیل فرمودند : انجیل هایی که هم اکنون در دسترس است، دچار تحریف و تغییر شده و حتی علمای مسیحیت هم اذعان بر این نکته دارند که انجیل هر ۱۰۰ سال یکبار، دچار تغییر و تحول می شود، یعنی روحانیون و علمای بزرگ مسیحی از تمام دنیا گرد هم می آیند که در زبان عربی از آن تعبیر به المجمع المسکونی یعنی شورای جهانی شده، و در آنجا در برخی از عبارات انجیل، تغییراتی ایجاد می کنند، چرا که بر اساس تصمیم جمعی، تشخیص می دهند که مثلا این عبارت، مناسب زمان حاضر نیست، لذا برخی از موارد را تغییر می دهند و یا کلا حذف می کنند.

ایشان در رابطه با نحوه تعامل حضرت حجت با دنیا فرمودند : در روایات آمده که حضرت حجت به تمام دنیا نماینده می فرستند، همانگونه که در حال حاضر هم، همه ی سرزمین ها در دیگر کشورها، سفیر و نماینده دارند، و رسول خدا و امیرالمومنین هم در زمان حکومت خود که بر نیمی از دنیا حکمرانی داشتند، نماینده می فرستادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با رجعت معصومین علیهم السلام پس از ظهور حضرت حجت فرمودند : در روایات آمده که رجعت برای تمام ۱۴ معصوم علیهم السلام وجود دارد، و همه آن بزرگواران همانند حکومتی که در زمان پیامبر اکرم و امیرالمومنین وجود داشته، به عدل حکومت می نمایند.

معظم له در ادامه فرمودند : وقتی حضرت حجت به شهادت می رسند، در روایت آمده که امام حسین رجعت می کنند و زنده می شوند و از قبر خود خارج می شوند و امام زمان را تجهیز و کفن و حنوط می کنند و در جای خود دفن می کنند و سال های طولانی حکومت می کنند و پس از مدتی از دنیا می روند و بعد از آن پیامبر اکرم و امیرالمومنین رجعت می کنند.

ایشان در رابطه با چگونگی حیات شیطان در آخرالزمان فرمودند : شیطان پس از سرپیچی از فرمان الهی، از خدای متعال درخواست نمود که تا يَوْمَ يُبْعَثُونَ و روز قیامت زنده بماند اما خدای عزوجل، إِلي يَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ را برای او قرار داد، لذا در روایت دارد که بعد از ظهور حضرت حجت و حتی پس از شهادت ایشان، شیطان زنده است، اما پس از آنکه پیامبر اکرم و امیرالمومنین رجعت می کنند، شیطان را می کشند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم عبادت فرمودند : عبادت به معنای بندگی است و مفهوم آن بندگی برای خدای عزوجل است، همانگونه که در آیه ۵۶ سوره ذاریات فرموده : وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ، و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند، لذا هدف خدای متعال از خلقت انسانها، عبودیت و بندگی خودش بوده است.

معظم له در ادامه فرمودند : نگاه به وجه و صورت امیرالمومنین هم یکی از عبادات الهی است و نوعی بندگی خدا محسوب می شود.

ایشان در رابطه با تکلیف ولد اکبر نسبت به نمازهایی که پدر عمدا نخوانده و قضا نکرده، فرمودند : این مساله در کتاب عروة الوثقی آمده و برخی از فقها در مواردی که نظرشان مخالف با نظر صاحب عروة الوثقی بوده، بر آن حاشیه زده اند، اما غالبا اکثر فقها گفته اند و نظر من هم همین است که نمازهایی را که پدر نخوانده و یا عمدا قضا نکرده، بر ولد اکبر واجب نیست اما نمازهایی که پدر در ترک آن معذور بوده، قضای آنها بر ولد اکبر واجب است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : لذا اگر پدری در طول عمر خود حتی یک رکعت نماز نخوانده و مثلا ۱۰۰ سال عمر کرده و ۸۵ سال بعد از بلوغ خود، فرائض خویش را بجا نیاورده است، در رابطه با تکلیف ولد اکبر نسبت به ۸۵ سال قضای نماز و روزه این پدر، برخی از فقها به خاطر برخی از اطلاقات فتوا داده اند که قضای آنها بر ولد اکبر واجب است اما ظاهرا اطلاقات در خصوص چنین مواردی منصرف است، و بر مصادیق عذری که در رابطه با افراد معذور وجود دارد، دلالت دارد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : میزان شرعی شب و روز در احکام و عبادات، کیفیت انجام غسل برای میت، برخی از احکام طلاق، برخی از احکام مربوط به حدیث رفع در مورد نکاح، طهارت و نجاست، موارد کاربرد برخی از علوم از جمله منطق در فقه، برخی از احکام ارث، حکم خرید و فروش سنگ های قیمتی، برخی از احکام خمس و زکات، برخی از احکام وضو، و حکم تکرار برخی از کلمات در نماز، برخی از موارد مربوط به حجیت قطع، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا