اخبارایرانجهان

انتقادات گسترده در ایران نسبت به مداحان حكومتی و هتک مقدسات دينی

برنامه حسینیه معلی که با محوریت استعدادیابی مداحی و تعزیه‌خوانی از تلویزیون ایران پخش می‌شود، انتقادات گسترده‌ای را در فضای مجازی و بین جامعه‌ی مذهبی در پی داشته.

در این برنامه تعدادی از چهره‌های شناخته شده حکومتی به عنوان داوران جای ثابتی دارند و متقاضیان روی استیج می‌آیند و مداحی یا تعزیه‌خوانی می‌کنند.

نقل خاطره‌ای مربوط به تعزیه خوانی حضرت علی اصغر علیه السلام همراه با شوخی و طنز خارج از عرف، این بخش درام را با کمدی عوض کرد و موجب هتک حرمت یکی از غم‌انگیز ترین وقایع عاشورا شد.

سالهاست که مداحان حکومتی دیگر به تریبون داری در حسینیه ها و مساجد و تکایا اکتفا نمی کنند و به تریبون‌های رسمی در ایران راه پیدا کرده و وارد نزاع های سیاسی شده اند.

این مداحان نه تنها تربیون های رسمی را بدست گرفته اند که سالهاست پایشان به تلویزیون نظام ایران نیز باز شده و در برنامه هایی برای جبران افت مخاطب به میدان آمده اند.

از یکسو برای رنگ و لعاب اسلامی و شیعی زدن به برنامه ها، استعداد یابی مداحی و تعزیه خوانی را محور قرار داده اند و از سوی دیگر تلاش می کنند ذهنیت سنتی را بهم بریزند و مداحان را افرادی خنده رو و شوخ طبع و مفرح نشان بدهند تا از این طریق هم جذب مخاطب داشته باشند.

” حسینیه معلی ” عنوان برنامه ای است با محوریت استعدادیابی مداحی و تعزیه خوانی که از شبکه سوم تلویزیون نظام ایران پخش می شود و تعدادی از چهره های شناخته شده از مداحان حکومتی به عنوان داوران جای ثابتی دارند و متقاضیان روی استیج می آیند و مداحی یا تعزیه خوانی می کنند.

اما فصل جدید این برنامه که هفته گذشته همزمان با اعیاد شعبانیه آغاز شد موجب انتقادات گسترده ای در فضای مجازی گردید . ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از مداحان با نقل خاطره‌ای مربوط به تعزیه خوانی حضرت علی اصغر علیه السلام همراه با شوخی و طنز این بخش درام را با کمدی عوض کرد که حرمت غمناک ترین بخش واقعه عاشورا را نگه نداشت.
 

البته این اولین بار نیست که مداحان حکومتی در این برنامه به شوخی های سخیف و لودگی روی می آورند و انتقادات آنجایی بالا می گیرد که این برنامه بصورت زنده پخش نمی شود و این شوخی‌های سخیف و لودگی و تمسخر با شعائر مذهبی از زیر دست بازبین‌ها هم رد و به پخش می رسد.

انتقادات به اندازه ای بالاگرفت که نزار قطری از  مجریان برنامه حسینیه معلی به آن انتقادات واکنش نشان داد.
بخش عمده انتقادات به این برنامه بویژه در اینستاگرام مربوط به آن است که این برنامه تبدیل به کنسرت شده است .

محمد ابراهیم ابروی یکی از کاربران اینستاگرام ذیل پستی در صحفه نزار القطری نوشته است:  حجم موسیقی معلا دیگه واقعا از حد گذشته، شما الگو از سیره اهل البیت می‌گیرید یا ماهواره‌ها، چند نمونه یا حدیث در مورد تایید یا استفاده اهل البیت از موسیقی بفرمایید، بسم الله

بخش دیگر اعتراضات کاربران در شبکه های مجازی مربوط به این می‌شود که شعائر مذهبی بویژه بخش روضه و ذکر مصیبت نمی تواند با طنز و شوخی و مطایبه مخلوط شود و آن بخش که قابل جمع با طنز و شوخی است بخش مولودی خوانی و جشن موالید اهل بیت علیهم السلام است آنهم با حفظ حدود و حرمت ها و چارچوب های شرعی و ادب و متانت اسلامی.

 
متقابلا کاربرانی هم این برنامه را موفق می دانند و بویژه در توییتر از آن تقدیر و تحسین نموده اند؛ از جمله سید مرتضی پورعلی در توییتر نوشته است : ” به دوستان دلسوز و زحمتکش برنامه خوب #حسینیه_معلی خداقوت میگم قلم زدن و نقد کردن بیرون گود خیلی راحته برای موضوع مهم #شادی و نشاط که یکی از محورهای مهم اسلامه ،هیچ نهادی تا به الان نه فکری کرده ،نه برنامه و ایده خاصی ولذا ضمن پذیرش نقدهای دلسوزانه ،از ادامه مسیر دلسرد نشوید”

شاید هدف طراحان چنین برنامه هایی غم‌زدایی از برنامه های مذهبی باشد اما به نظر می‌رسد در تطبیق الزامات برنامه‌های شعائر محور با مخاطب سنجی و رسانه شناسی هنوز راه درازی در پیش رو داشته باشند.
 
به گزارش روزنامه شرق به نقل از سینما دیلی علیرغم اختصاص بودجه هزاران میلیاردی تلویزیون نظام ایران اکثر برنامه های کانال های متعدد این رسانه با افت شدید مخاطب مواجه شده است.

حتی اگر مدیران و تصمیم گیران رسانه حکومتی ایران بخواهند فقط مذهبی‌ها را راضی نمایند هم به نظر می رسد راه صحیحی را در پیش نگرفته باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا