اخبارپاکستانجهان

اعلام نتایج نهایی انتخابات پاکستان؛ «نامزدهای حامی حزب عمران خان» بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کردند

کمیسیون انتخابات پاکستان امروز (یکشنبه) با گذشت چهار روز از انتخابات، نتایج نهایی انتخابات سراسری ۸ فوریه را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری الجزیره، کمیسیون انتخابات پاکستان در اعلام نتایج نهایی اعلام کرد، نامزدهای مستقل متحد حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، 97 کرسی از 265 کرسی مجلس ملی را به دست آورده اند.
همچنین حزب مسلم لیگ نواز پاکستان به رهبری نواز شریف، نخست وزیر سابق، 76 کرسی و حزب مردم پاکستان 54 کرسی به دست آورده است.
هنوز مشخص نیست که چه کسی برای قدرت گرفتن یک حزب سیاسی یا ائتلاف، دولت را تشکیل خواهد داد.
پیش از این؛ متحدان عمران خان هشدار داده بودند که در صورت اعلام نشدن نتایج انتخابات راهپیمایی می‌کنند.

همچنین رییس‌جمهور پاکستان در واکنش به جنجال‌های شمارش آرای انتخابات گفت که مشکلات کنونی ناشی از نبود ماشین الکترونیکی رای‌گیری و شمارش آرا است.
عارف علوی تاکید کرد استفاده از این ماشین‌ها را بیش از ۵۰ بار در نشست‌های قبل از انتخابات گوشزد کرده بود.

از سوی دیگر؛ گزارش ها از وجود تخلف و بی نظمی در روند انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته در پاکستان، واکنش های شماری از کشورها و نهاد های بین المللی را بر انگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه نگرانی خود را در مورد روند انتخابات پاکستان ابراز کردند و خواستار آن شدند که در مورد تخلفات و بی‌نظمی‌های گزارش شده، تحقیقات صورت گیرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا درباره انتخابات پاکستان، به «نبود زمینه برای رقابت برابر» اشاره شده و این موضوع به «ناتوانی برخی بازیگران سیاسی در رقابت انتخاباتی» و محدودیت آزادی تجمعات، آزادی بیان و دسترسی به اینترنت نسبت داده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به خشونت و حمله به کارکنان رسانه‌ها در پاکستان، وجود «محدودیت‌های بی‌مورد» و محدودیت آزادی بیان و تجمع آزاد در این کشور آسیایی را یادآوری کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا